Sommel om gassferger

Statens vegvesen inviterer nå seks rederier til tilbudskonkurranse om å drive to fergestrekninger på E39 "Kyststamvegen". Fergene skal ifølge Stortingsvedtak bygges i Norge som FoU-prosjekt.

Fergesambandene Mortavika - Arsvågen i Rogaland (over Boknafjorden) og Halhjem - Sandvikvåg i Hordaland (over Bjørnafjorden) skal få de nye gassdrevne fergene som Stortinget har sagt skal kontraheres.

Poenget ved gassdrift er at utslippene blir kraftig redusert når man kjører tilpassede dieselmotorer på metangass.

Fergene sliper praktisk talt ikke ut sot og partikler, og utslippene av klimagassen karbondioksid blir ca 20 prosent lavere.

Gabrielsen er treg

Etter TBL's mening (Teknologibedriftenes Landsforening) er Næringsdepartementet "på langt nær tydelig nok i sin utlysing av nye fartøy for riksvegsamband".

Poenget er at Stortinget har forutsatt at nye, gassdrevne riksveiferjer skal bygges ved norske verft. TBL har for lenge siden skriftlig bedt statsråd Gabrielsen å ta initiativ til å få prosjektet på linje med Stortingets forutsetninger.

Fordi fergene er FoU-prosjekt, så pålegger ikke EØS-avtalen at Norge skal utlyse en åpen, internasjonal konkurranse. Det skrev TBL i et brev de sendte sammen med markedsorganisasjonen Norske Skipsverft i brev til statsråden. Men altså uten å få svar. Næringspolitikk? Det lurer TBL på.

Til høsten

De seks inviterte rederiene er: Boknafjorden Ferjeselskap AS, HSD Sjø AS, Fjord 1 Nordvestlandske AS, Fosen Trafikklag ASA, Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap AS, og Stavangerske AS/HSD Sjø AS.

Ifølge departementet vil tildeling av konsesjon og anbudsmidler bli gjort til høsten slik at selskapene kan kontrahere fartøyene i løpet av 2004. Men TBL frykter at fergene ikke vil bli norskbygde.