UTÅLMODIG: EUs kommissær for informasjonssamfunnet, Viviane Reding, vil ha fart på eCall i bilene. (Bilde: Espen Zachariassen)

Somler med eCall

eCall

Et system som automatisk ringer det europeiske nødnummeret 112, hvis en bil er utsatt for en alvorlig ulykke.

Systemet skal automatisk sende posisjonsdata til redningstjenesten på egen hånd.

EU-kommisjonen er utålmodig. Nå advarer EUs jernkvinne på kommunikasjonssiden, Viviane Reding, medlemslandene om at det kan komme et direktiv hvis de ikke får opp farten og viser frem de første bilene som kan bruke eCall før året er omme.

eCall er et system som automatisk ringer 112, det europeiske nødnummeret, hvis en bil er utsatt for en alvorlig ulykke.

Systemet skal automatisk sende posisjonsdata til redningstjenesten på egen hånd.





Sparer liv

I fjor skjedde det 1,7 millioner bilulykker i Europa med 39 000 døde og 1,7 millioner skadde som resultat.

Kommisjonen mener eCall kan spare 2.500 liv årlig og redusere alvorligheten av skadene til titusener når det er fullt utbygget.

Kommisjonens utålmodighet kommer av at standardene er klare og teknologitestene er gjennomført. Likevel har ingen land implementert systemet.





Kommer i Norge

I Norge er det KoKom - Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjonsberedskap - som er ansvarlig for eCall.

KoKoms oppgave er å overvåke og videreutvikle den medisinske nødmeldingstjenesten her i landet.

– Vi følger med i utviklingen som skjer i Europa og arbeider nå med å vurdere de administrative og økonomiske konsekvensene av eCall her i landet. Dette gjør vi i samarbeid med nødetatene, sier direktør i KoKom, Egil Bovim.





Mangler utstyr

Bovim sier at eCall vil bruke det eksisterende mobilnettet, men bilene som skal benytte systemet må utstyres med en eCall-enhet som inneholder en telefon og en GPS for posisjonering.

Enkelte nye biler, slik som hos Volvo har allerede liknende systemer, men i Volvos tilfelle ringer de til en nødsentral i Göteborg som formidler alarmen videre.