FLYDRIVSTOFF

Snart kan mobilen lades med flydrivstoff

Brenselcelle opererer i romtemperatur.

Nye batteriteknologier og telefonkiosker med ladestasjoner er noen svært få av de siste nyvinningene som kan øke tilgjengeligheten for energi til våre små krafthungrige dingser.

Nå har Forskere ved Universitetet i Utah utviklet en brenselcelle som egner seg til å lade bærbar elektronikk, sensorer og generelt tilføre elektrisitet utenfor kraftnettet.

I stedet for hydrogen, bruker brenselcellen et militært flydrivstoff. Det skal bære med seg flere fordeler.

Les også: Slik får du maksimalt ut av mobil-batteriet

Romtemperatur

Shelley Minteer er professor i materialvitenskap, ingenørfag og kjemi ved Universtietet i Utah. Hun er hovedforfatteren bak forskningsrapporten.

– Det store fremskrittet i denne forskningen er evnen til å benytte Jet Propellant-8 (JP-8) i en brenselcelle uten å måtte fjerne svovelurenheter eller operere i veldig høy temperatur, sier Minteer i en pressemelding.

JP-8 er et parafinbasert drivstoff som brukes av militære ved ekstremt klima, inkludert svært høye og svært lave temperaturer.

Flydrivstoffet skal ha blitt brukt i brenselceller tidligere, men da kun med temperaturer over 510 grader celcius.

Dette skal være første gang de har greid å generere elektrisitet av brenselceller med JP-8 i romtemperatur.

Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Enzymer

JP-8 skal tidligere ikke vært særlig hensiktsmessig å omdanne til elektrisitet med etablerte metoder. Årsaken skal ifølge universitetet være svovel, som hemmer metallkatalysen som oksiderer drivstoffet i konvensjonelle brenselceller.

Det forskerne har oppdaget er at det er hensiktsmessig å bruke JP-8 i en enzymatisk brenselcelle. Enzymer står for framskyndingen av de kjemiske prosessene.

Nytteverdien vil kanskje ikke være så relevant for den gjengse forbruker i dag, men kan muligens være mer nyttig på øde plasser, som dypt ute i ørkenen og langt ut på det åpne hav, der det er langt mellom stikk-kontaktene.

Les også:

Forskere mener grafén vil bli et overlegent smøremiddel

Slik fungerer batteriet som endret verden