KRAFT

– Sløser penger på primadonnaer

Odd Grenland og Viking er blant Tippeligalagene som har et kraftselskap som hovedsponsor.
Odd Grenland og Viking er blant Tippeligalagene som har et kraftselskap som hovedsponsor. Bilde: Scanpix
Ole K. Helgesen, Per Erlien Dalløkken, Leif HamnesOle K. Helgesen, Per Erlien Dalløkken, Leif Hamnes
19. mars 2009 - 09:01
Vis mer

STAVANGER\OSLO: I serieåpningen i fotball tok Viking imot Odd Grenland. Eller var det Lyse som tok imot Skagerak Energi?

40 millioner

Der norsk toppfotball tidligere lente seg på sponsorstøtte fra bank og forsikring, har finansinstitusjonene i dag fått konkurranse fra kommunalt eide selskaper.

11 av 16 lag i Tippeligaen har et kraftselskap som én av hovedsponsorene.

For 2009-sesongen vil bidragene fra kraftselskapene summere seg opp til 40 millioner kroner, viser en gjennomgang Teknisk Ukeblad har gjort.



Lyse med Skagerak til bords

Teknisk Ukeblad er på besøk i den ene av Lyses to losjer på Viking stadion.

Det er en halvtime til avspark. Jone Riis, gruppeleder salg partner i energiselskapet, er vert.

Gjestene er representanter for ulike borettslag. I tillegg har han fått besøk av to fra dagens motstander, Skagerak Energi.

– Dette er et godt møtested som det er trivelig å ta med kunder til, sier Jone Riis.

Det er stas å bli invitert til bords på de beste plassene på Viking stadion, men faktum er at losjene er en svært liten del av det Lyse får igjen for sponsoratet av Viking - og som koster energiselskapet mer enn fire millioner kroner per sesong i tillegg til telekommunikasjonsløsninger, levende bilder på anlegget og oppvarming.



Fornuft og følelser

– Det er rene markedsmessige vurderinger som gjør at vi sponser Viking. Dette handler ikke om veldedighet, sier Stian Røisland, avdelingsleder salg bedrift.

For Lyse handler fotballsponsingen om å være synlig, både nasjonalt og lokalt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er mye følelser rundt Viking, og klubben har et veldig sterkt merkevarenavn lokalt, som vi vil assosieres med. De er store i det viktige massemarkedet. Spør du i tillegg folk rundt om i landet hva de assosierer med Lyse, vil nok mange svare Viking. At vi er på brystet på Vikingdrakten er med på å bygge logoen vår, og logokjennskap er viktig i vår markedsføring, sier Røisland.



– Vi deltar ikke i menneskehandel MENINGSLØST: Kraftselskapene kaster bort penger på Tippeligaen i et mislykket forsøk på å skaffe seg goodwill, mener adm. dir. Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi.
– Vi deltar ikke i menneskehandel MENINGSLØST: Kraftselskapene kaster bort penger på Tippeligaen i et mislykket forsøk på å skaffe seg goodwill, mener adm. dir. Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi.

– Vi deltar ikke i menneskehandel

Men fotballbidragene er ikke ukontroversielle.

Direktør Erik S. Winther i Gudbrandsdalen Energi fyrer løs mot sine kraftkollegers fotballsponsing:

– Det blir ikke billigere strøm til kundene av å sponse landets best betalte primadonnaer, sier Winther.

Han beskriver sponsoravtalene som storstilt sløsing av kundenes penger.

– Selskapene har en illusjon om at å ha navnet på en fotballdrakt vil gi selskapet goodwill blant kundene. Men det er meningsløst å bruke strømkundenes penger på disse fotballspillerne. Vi sponser ingen som har mer enn nok fra før. Vi deltar heller ikke i menneskehandel, slår han fast.



Ti millioner til Odd

Det er neppe menneskehandel som står øvers på agendaen på motsatt banehalvdel, der Skagerak Energi befinner seg.

De har gravd enda dypere i kraftkassa og betaler 60 millioner kroner over 10 år for å få navnet sitt på Odd Grenlands nye arena.

I tillegg er selskapet hovedsponsor på Odd-drakten. Prisen for dette skal ligge på nærmere 4 millioner kroner i året.

Informasjonssjef Ruhne Nilssen i Skagerak Energi vil ikke bekrefte beløpet. Han sier fotballsponsing er et flott utstillingsvindu for selskapet.

– Dette viser at vi tar ansvar lokalt. Det er viktig for regionen å ha et toppserielag i fotball, og vi har muskler til å hjelpe til. Og selv om denne sponsorvirksomheten ikke salgsfremmende, er det veldig effektiv omdømmebygging, sier han.

I OVNSKROKEN: Lyse bidrar ikke bare med fire millioner til Vikings klubbkasse årlig. De leverer også naturgassen til ovnene som hjelper publikum på Viking stadion med å holde varmen. (FOTO: Sjur O. Anda)

Spillere i kantina

Også Hafslund bruker om lag ti millioner kroner årlig på sitt lag – Vålerenga.

Hafslund har sponset VIF i 16 år. I 2006 inngikk selskapet en avtale med fotballklubben verdt 55 til 60 millioner kroner over 6 år.

– Vi er et stort Oslo-selskap og Vålerenga er et stort Oslo-lag. Og samarbeidet har vært ekstremt vellykket for å synliggjøre Hafslund. Vi får også gode interneffekter av avtalen. Både klubbledelsen og spillere møter opp i kantinen vår for å informere våre ansatte om situasjonen i klubben. Og vi kan ta med både kunder og ansatte på fotballkamp, sier informasjonssjef i Hafslund, Frode Geitvik.

Hafslund ga også en halv million kroner til Lyn da klubben slet økonomisk i fjor. Geitvik mener det var helt naturlig.

– Det ville vært et enormt tap både for oss og regionen dersom Lyn hadde gått konkurs og vi hadde mistet lokaloppgjøret mellom Vålerenga og Lyn.



Busser barn til Lerkendal

Hafslund ble knust av Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) i første serierunde. Det vil si at Vålerenga tapte for Rosenborg.

NTE bruker 10-15 millioner kroner årlig på ulike markedstiltak. Av dette går nærmere fire millioner kroner til Rosenborg.

For disse pengene får e-verket NTE-logo bak på spillernes strømper og annen profilering.

Men sponsingen handler ikke bare om å sende ledelse og kunder i egen VIP-losje:

– En viktig del av avtalen er at vi til hver eneste hjemmekamp sender en busslast med barn og unge til Lerkendal. Søndag var det elever fra Overhalla som fikk en stor opplevelse med kamp, mat og omvisning på stadion, forteller kommunikasjonsdirektør Inge Bartnes.

Dette er den tredje sesongen NTE sponser Rosenborg, og kraftselskapet er interessert i å forlenge samarbeidet.

– Det har vært en kjempehit. RBK er hele Trøndelags fotballag og er i tillegg av de sterkeste merkenavnene i Midt-Norge, sier Bartnes.

Lyse og Viking beseiret Skagerak og Odd Grenland 3-0 i serieåpningen. (FOTO: Sjur E. Anda)

Ansvarlige lån

Istad-direktør Ivar Kosberg har omtrent samme begrunnelse som Hafslund for å sponse sitt lokale tippeligalag:

– Molde fotballklubb er en institusjon her. Det er noe vi er kjent for i tillegg til jazz og Rosebyen. Som en av de største bedriftene, bør vi derfor stille opp, sier Kosberg.

Det har kraftselskapet gjort siden tidlig 90-tall, og har nettopp tegnet en ny treårs samarbeidsavtale med klubben.

Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, er avtalen verdt om lag halvannen millioner kroner årlig.

Det er samme sum som Troms Kraft støtter TIL med hvert år.

I tillegg har Troms Kraft-direktør Oddbjørn Schei, som også er nestleder i TIL, sammen med selskapet Kræmer garantert for 8 milioner, 4 millioner kroner hver, i såkalte «ansvarlige lån» for å sikre fornyet TIL-lisens.

Det samlede beløpet er siden økt til 15 millioner.

INVOLVERT: Troms Krafts direktør Oddbjørn Schei er også nestleder i Tromsø IL.

– Heller andre formål

Markedssjef Harald Nøstdahl i Tafjord Mimer peker på at kraftbransjens økte iver etter å sponse toppfotball ikke bare skyldes at kraftselskapene har mye penger å bruke:

– Monopoltida er over samtidig som at kraftselskapene utvider virksomheten med annen infrastrukturutbygging. Konkurransen om kundene er blitt langt større, slik at behovet for å markedsføre seg og være synlig er blitt viktigere, sier Nøstdahl.

Winther mener selskapene bør bruke pengene på andre tiltak.

– Det er mange gode formål man kan støtte. Hvis de absolutt skal bruke penger på idrett, burde pengene gått til de mange barne- og ungdomsavdelingene som gjør en svært viktig jobb. Det gjør vi. Og dersom vi hadde hatt like mye penger til sponsorvirksomhet som de store og dyre kraftselskapene, ville vi valgt å gi pengene til organisasjoner som Røde Kors og Norsk Folkehjelp. Dette er organisasjoner som har allmenn nytte.






Eksterne oppfølgere

Teknisk Ukeblad jobber med å oppgradere og videreutvikle vår nettavis. Vårt mål er å gjøre vår journalistikk til en integrert del av internett, og det vi mener er fremtidens journalistikk. I den forbindelse jobber vi blant annet med systemer og løsninger for å lenke på tvers av norske nettaviser. I denne artikkelen har vi gjort en redaksjonell test med å lenke til utvalgte norske nettaviser som på en eller annen måte har fulgt opp vår sak om Kraftselskapenes sponsing av Tippeligaen. Les mer om dette på Teknisk Beta, eller kontakt nettsjef.

Her er norske nettaviser med oppfølgere til saken:

I tillegg har følgende nettaviser kjørt en fellessak:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.