I dag er E18 for smal til at brøytemannskaper kommer forbi vogntog som står på tvers i kjørebanen. Med fire felt vil det bli plass nok. (Bilde: Thor Søndenaa)
Ekstremvær i Agder - omntrent som en vanlig Tromsøvinter. (Bilde: Thor Søndenaa)

Slipper snøkaos med ny E18

  • Motor

Nye E18

Agder OPS Vegselskap (AOV) er byggherre for veganlegget, og har ansvaret for drift og vedlikehold av vegen fra Grimstad til Timenes fram til 2034.

OPS-selskapet eies av Bilfinger Berger BOT, Sundt AS og E. Pihl & Søn AS.

Lengde:

38 300 meter ny firefelts motorveg

Omfang:

38,3 km fire felt motorvei

75 km lokalveier og tilførselsveier

61 bruer

7 tunneler

18 kulverter (underganger)

10 toplanskryss

28 tunnelportaler

Rasteplasser

Sideområder som deponier, riggområder og næringsarealer

14 500 tonn armeringsjern

14 000 m3 sprøytebetong

11 900 m tunnel

720 000 m2 asfalt

160 anleggsmaskiner



Finansiering:

Lånefinansiert.



Totalkostnad:

Kostnad NOK 3 300 000 000 (regnet som nåverdi)

OPS kontrakt betales over 25 år



Oppstart:

23.06.2006



Åpnes for trafikk:

31.08.2009

Kilde: Agder OPS Vegselskap

Nye E18 skal etter planen stå ferdig i august 2009.

Da vil det blant annet bli fire mil med firefeltsvei mellom Grimstad og Kristiansand.

Færre bakker og svinger

– Dersom det skulle bli slik at det ikke er mulig å unngå stopp, vil forholdene være bedre enn ved dagens E18, sier Nag til Teknisk Ukeblad.

Han viser til at nye krav for motorvei blant annet vil gi færre bakker og svinger. – Spesielt mellom Lillesand og Grimstad er det i dag mange svinger og bakker, og lett å sette seg fast, kommenterer Nag.

Avlastningsfelt

I tillegg vil de ekstra kjørefeltene gjøre det mulig å unngå full stans i trafikken.

– Med en firefelts vei kan man bruke det ene feltet til å holde veien åpen. Skulle en kjøreretning bli stengt, kan trafikken ledes over i den andre retningen, slik det først ble gjort ved Hanekleiv, sier Nag.

Han mener dette gir helt andre muligheter for å føre frem trafikken også under ekstreme værforhold.

– Kan ikke skylde alt på været

Rundt tusen bilister ble sittende fast i snøkaoset på E18 før helgen. Enkelte satt i opp til 17 timer, ifølge VG. Statens Vegvesen Region Sør skal nå gå gjennom hva som kunne vært gjort.

– Det er en runde vi må inn i, vi må se på hva som kunne vært gjort annerledes, sier trafikksjef Gunnar Lien til Teknisk Ukeblad.

– Hadde det vært mulig å holde veien åpen med de forholdene som var?

– Det er noe av det vi må ta en gjennomgang på. Vi kan ikke legge all skyld på været, svarer Lien.

Heftig snøvær

Også han mener problemene kan unngås i fremtiden. – Noe av problemet var tunge kjøretøy som ble stående fast på veien, og som samtidig blokkerte for brøytemannskaper. Med fire felt hadde vi hatt mulighet til å manøvrere disse inn på ett felt, slik at det andre kunne brukes, sier Lien.

Han sier Vegvesenet nå må se på om trafikken kunne ha vært styrt bedre, og om apparatet var kraftig nok dimensjonert.

– Samtidig skal det sies at det var et heftig snøvær. Vi må se på om det er hensiktsmessig å dimensjonere for en "syvårsflom", sier trafikksjefen.





Byggestopp

Anleggsarbeidet på nye E18 stoppet opp i forrige uke. Arbeiderne kom seg ikke på jobb fordi vegen var stengt, fortalte informasjonssjef Kyrre Lian til Våre Veger. Folk og maskiner som befant seg på anleggsområdet, ble rekvirert av politiet for å hjelpe til med snørydding.

I sørlandsbyene fra Arendal til Kristiansand måtte ingeniørvesenet omdisponere både personell og maskiner for å rydde snø.

Ny E18

Les mer om Agder OPS Vegselskaps arbeid med ny E18 Grimstad-Kristiansand her.