INDUSTRI

Slik skal det bli lettere å finne flyvrak i havet

Nye krav øker sannsynligheten for å lokalisere de svarte boksene.

Kartet viser de mulige rutene MH370 kan ha fløyet.
Kartet viser de mulige rutene MH370 kan ha fløyet. Bilde: HANDOUT
7. mai 2014 - 10:50

To måneder etter at Boeing 777-flyet MH370 forsvant, er vraket fortsatt ikke lokalisert.

foreslår den europeiske luftfartsmyndigheten Easa tiltak som skal øke sannsynligheten for å finne de såkalte «svarte boksene» ved framtidige hendelser.

Easa krever at boksene er i stand til å sende signaler tre ganger så lenge som i dag og på en frekvens med bedre rekkevidde.

90 dager

I de nye kravene til ferdsskrivere og taleregistratorer (FDR/CVR) kreves det at undervannssenderen skal være i stand til å gi lyd fra seg i minst 90 dager i motsetning til dagens krav som er 30 dager.

For fly som flyr over havområder kreves det dessuten bedre rekkevidde på undervannssenderen (ULD). Den skal sende signaler på frekvensen 8,8 kHz, i motsetning til 37,5 kHz.

Begge disse tiltakene ble anbefalt også av den franske flyhavarikommisjonen BEA i sin havarirapport etter AF447-ulykken.

Britisk helikopterskryt:  «Vi har bare en dødsulykke hvert tredje år»

20 timer opptak

I tillegg foreslår Easa at taleregistratoren minimum lagrer opptak av siste 20 timers drift, i stedet for dagens to, og at gamle opptakere basert på magnetbånd erstattes av solid state-minne.

I de foreslåtte endringene (NPA) fra i fjor, la Easa opp til 15 timers opptakskapasitet innen 2019. Industrien får et ekstra år på å øke minnekapasiteten, slik at dette vil trå i kraft fra 2020.

Men når det gjelder batterikapasiteten på undervannssenderen blir dette framskyndet med to år. Endringene fra i fjor la opp til 2020, men nå vil dette kreves fra 1. januar 2018 i stedet. Årsaken er MH370.

Les også: Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Styrker sikkerheten

– Den tragiske hendelsen med Malaysia Airlines MH370 viser oss at sikkerhet aldri kan tas for gitt, sier Easa-sjef Patrick Ky i forbindelse med forslagsfremleggelsen.

Han forventer at disse endringene vil bedre flysikkerheten gjennom å øke muligheten havarikommisjonene har til å sikre seg mest mulig informasjon etter en ulykke og kunne nøste opp hva som skjedde og hvorfor.

Det samme mener kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet:

– I lys av at man ennå ikke har funnet ut hva som skjedde med MH370, er dette etter vår oppfatning riktig vei å gå, sier Iversen.

Han påpeker at når forslagene er behandlet av EU-kommisjonen og blir felleseuropeisk regelvert, blir det også norsk regelverk.

Les også:

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi

Så mye betyr én ekstra tomme for baken  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.