(Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
UFFDA: Det endte på taket. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
BAKGLATT: Med blankslitte dekk bak, på full fart inn i svingen på regnvåt veibane. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

Slik plasserer du sommerdekkene

  • Motor

HANNOVER: Et entydig svar på hvor dekkene bør stå, kunne vi konstatere ved selvsyn under en større test i Tyskland denne uka.

Testen ble foretatt på dekkfabrikk Continentals eget, høyst proffe testanlegg Contidrom nord for Hannover.

Flau ingeniør

En Ford Focus prøvebil, med nye Conti dekk foran og nedslipte (2 mm) bak – gikk rett av den såpeglatte, kontinuerlig vannede asfaltbanen (1,8 km) etter få minutter og havnet på taket.

Ingen ble skadd, men føreren var en tanke flau. Han jobber som utviklingsingeniør ved fabrikken, men er IKKE proff testfører.

Hadde han vært det så kunne han kanskje ha klart å rette opp bilen med gassen og rattet.

Norsk skrens

Farten denne bilen klarte å oppnå var 60 km/t før den kjentes utrygg. Like før avkjøringen ble den testet av teknisk sjef hos norske Bilimportørenes Landsforening.

Også han skled av banene etter denne svingen, men havnet uten å slå rundt på asfalten ved siden av, og klarte seg godt.

Han sier at han ikke hadde kontroll i det hele tatt, etter at bakhjulene glapp.

Grundig test

I alt ble fem like Ford Focuser testet tidligere denne uka. En hadde nye dekk foran og bak, en hadde nye bak og slitte foran, en hadde billige og superglatte asiatiske billigdekk, en kjørte på nye Conti foran og billigdekk bak, og så var det ”ulykkesbilen”.

Bilen med (harde) asiatiske foran og bak klarte nesten ingen av svingene uten at føreren måtte slakke kraftig på farten, dekkene var håpløse. Bilen med billige dekk rund baut var også umulig å kjøre.

2 mm ikke nok

Testen viste til fulle at om man vil føle seg noenlunde trygg på veien, skal man ha dekk fra seriøse aktører, likt mønster rund baut, og at 2 mm mønstedybde faktisk er for lite.

Fabrikkens egne eksperter sier 3 mm som minstedybde.

Vanngravstest

Bilene ble også kjørt gjennom en 20 m lang og 20 mm dyp vanngrav på en tørr asfaltert rundbane med 200 m diameter; farten de tålte uten å gå til skogs ble klokket. Rangeringen var akkurat den samme som for glattbanens del.





I Norge er det faktisk tillatt med 1,6 mm mønsterdybde, noe som fikk testingeniørene til å himle med øynene. Vegdirektoratet sier at de har bestemmelsene under vurdering. Det kommer ganske sikkert nye regler neste år. Håper vi alle.

KONKLUSJON: De beste dekken skal stå bak!