HASTIGHET: Utsettingshastigheten er valgfri, og kan på designstadiet tilpasses mellom 0,5 og 10 m/s. I vannet får båtene en maksimal framdrift på mellom tre og ti m/s. (Bilde: Aker Kværner)

Slik låres livbåter med Safêscape

Livbåter låres på line er et system som skal gjøre det mulig å låre livbåter trygt ned i havet ved å sende dem ned langs et ståltau.

Systemet er utviklet i samarbeid mellom Aker Kværner, Tønsberg-bedriftene Ottestad Breathing Systems og Henriksen Mek. Verksted, og Master Marine Management i Stavanger.

De har søkt om patent på systemet, og mener de skal kunne ha Livbåter låres på line klar om et års tid. Slik skal Saf êscape fungere:

Forsterket dekk

Systemet kan brukes på livbåter som i dag står på plattformer i Nordsjøen. Stuplivbåter og konvensjonelle davit-båter kan sannsynligvis bli modifisert mens de står på plattformen. Konseptet kan også tilpasses nyutviklete kapsler og livbåter.

Justeringene går ut på å forsterke dekket, og å montere en løpekatt og stag ned i dekket. Gjennom løpekatten, som monteres på taket, trekkes et ståltau.

Viktig klumpvekt

I standby-posisjon henger ståltauet, som har en forventet levetid på opptil ti år, ned langs plattformen til havbunnen. Her fortsetter det langs havbunnen frem til en bøye. Bøyen er festet til en klumpvekt som er plassert på havbunnen cirka 300 meter fra plattformen.

Ved en nødssituasjon utløses bøyen manuelt fra plattformen ved at de seriekoblete festeanordningene til klumpvekten løsnes. Da stiger bøyen til havoverflaten, men forblir festet til et anker som er plassert mer enn 300 meter fra plattformen. Bøyen har en netto oppdrift på 40 tonn, og klumpvekten veier mellom 60 og 100 tonn.

Passivt system

Ståltauet er festet til plattformen i et fastpunkt med tilstrekkelig styrke. Dette punktet vil være en del av den rammen som livbåtene står i.

Livbåtene forlater bærestrukturen gjennom et patentsøkt arrangement som fører tauet frem til båt nummer 2 når båt nummer 1 har forlatt plattformen osv. Dette er et passivt system drevet frem av strekket i ståltauet som loddet under bøyen representerer.

Når livbåtene løses ut, vil de forlate plattformen i en kontrollert og lav hastighet i 60 graders vinkel vertikalt mot havoverflaten, og treffe vannet 50 meter fra plattformen.

Bølgehjelp

Før livbåtene når sjøen er farten bestemt av livbåtens vekt og bremsemekanismen som er innmontert i løpekatten.

Når båten har nådd vannet bestemmes livbåtens fart av tre forhold:

  1. Strekket i ståltauet, som igjen bestemmes av vekten av loddet under bøyen 300 meter fra plattformen.
  2. Om det er aktivert noen brems i løpekatten for bevegelse av båten framover på ståltauet.
  3. Om båten er på vei oppover eller nedover en bølge:
    – Er båten på vei oppover en bølgekam vil løpekatten forhindre at båten går bakover på ståltauet, og det er vekten av loddet under bøyen som direkte forhindrer båten fra å bli presset bakover.
    – Er båten på vei nedover en bølgedal vil både vinkelen på bølgen, bevegelsene i vannet rett under båten og vektorkraften i ståltauet presse båten framover.

Flere om gangen

Utsettingshastigheten er valgfri, og kan på designstadiet tilpasses mellom 0,5 og 10 m/s. I vannet får båtene en maksimal framdrift på mellom tre og ti m/s, og de kommer seg 200-300 meter vekk fra plattformen på mellom 1,5 og 2,5 minutter – uten bruk av motor.

Livbåtene kan sendes ut på ståltauet med 20-30 sekunders mellomrom, noe som gir en frekvens på 2-3 båter i minuttet.

Når båtene når bøyen kan de være forankret i ståltauet så lenge båtføreren ønsker. I veldig dårlig vær kan det være smart å bli hengende i en fortom festet til tauet for å unngå avdrift. I roligere vær kan båtføreren velge å koble seg fra fortommen for å frigjøre båten helt fra tauet. Dette gjøres manuelt.

Flytende plattformer

Når alle båtene har nådd frem til sikkert sted ved bøyen og løst seg fra ståltauet, kan ståltauets feste til plattformen frigjøres på en kontrollert måte. Fordelen med dette er at ståltauet da ikke lenger vil kunne være til hinder for maritim trafikk mellom bøyen og plattformen i en nødssituasjon.

Konseptet er tenkt å kunne bli tilpasset til jack-up rigger og flytende bore- og produksjonsplattformer. Dette forventes å medføre mindre justeringer i utførelsen.