Slett ingeniørarbeid

Diskutabelt ingeniørarbeid, marginalt dimensjonerte hjulaksler, akslinger laget av og overflatebehandlet med til dels uegnede materialer, utilstrekkelige vedlikeholdsplaner, dårlige ventilasjonsanlegg, og sannsynligvis feilkonstruerte krengestag og -fester. Dette er den stygge listen over feil og mangler og årsaker til at Signatur-togene fra Adtranz er blitt et mareritt for NSB.

NSBs konsernsjef Arne Wam uttaler følgende: «Vi befinner oss på kanten av det forsvarlige selv i ordinær drift, med disse togene». Wam legger til: «Forutsatt at vi i løpet av to uker kommer til en enighet med Adtranz, vil det fra oss uansett komme krav om dekning av merkostnader, og dette dreier seg om svært store beløp.

Ifølge tidligere uttalelser fra NSBs driftsdirektør Tom Ingulstad «tyder mye på at det er hull i de vedlikeholdsprogram vi har fått fra Adtranz». I tillegg til problemene med hjulaksler, krengestag, stagfester og ventilasjonssystem hevder NSB også at Signatur viser «unormal bremseslitasje».

Marginal dimensjonering

I rapporten Det norske Veritas (DnV) leverte om hjulakslene denne uken, står det at «akslene har marginal dimensjonering». Videre påpeker DnV at årsaken til sprekkdannelse og -vekst ligger i korrosjonsangrepene.

Akslene er beskyttet av et plastovertrekk som skal hindre korrosjon, men kryprust er et velkjent fenomen: Fuktighet kryper inn under overtrekkets mikrosprekker eller der overgangen til ubeskyttet sone har dårlig vedheft. DnV har «ikke funnet sprekker der det ikke også har vært korrosjonsangrep».

Det er ingen nyhet i ingeniørers verden at høyt påkjente spesialstållegeringer rammes av sprekkvekst når de i tillegg til mekaniske belastninger også utsettes for kjemiske er stor. Derfor synes NSB-ingeniører at det er merkelig at en så seriøs partner som Adtranz, presterer å bygge inn slike slike svakheter.

Svært uheldig

Alt i alt er de nye Signaturtogene så langt et uheldig kjøp for NSB, ikke minst reklame- og driftsmessig. Togene ble i fjor lansert med brask og bram som det materiellet som skulle redde NSBs noe frynsete rykte som transportør, og viser seg altså langtfra å holde mål. Akselbrudd og frykt for nye slike gjorde at farten ble senket til bortimot vanlig hurtigtogsfart, en god del saktere enn planlagt. Det at vognkassene nå ikke kan krenges, senker farten ytterligere.

Kilder i NSB sier til
tekblad.noat det må være flaut for en så vidt seriøs togbygger å måtte innrømme så mange feil, og at en kunde som handler for en milliard kroner ikke bør gjøres til prøveklut. - Togsettene skal selvsagt leveres ferdige til bruk, det var ikke akkurat prøvedrift vi var innstilt på da vi kjøpte Signatur, sier en noe oppgitt senioringeniør som ikke vil navngis så lenge det pågår forhandlinger mellom NSB og Adtranz.

Stanser Agenda

NSB har bedt Adtranz om å stanse produksjonen av de nye mellomdistanse Agenda-togene. Disse skulle settes i trafikk fra 10. januar 2002, men blir trolig minst et halvt år forsinket. Wam sa i forrige uke at NSB har stanset utbetalingen av de siste 100 millioner kronene i Agenda-kontrakten.

Adtranz' ledelse er blitt tilbudt å kommentere saken, men har avslått.