Skuffet over TU

  • forum

Må si jeg er skuffet over TUs artikkel om problemfly i dette nummeret,

ikke om lekasjeproblemene (som det er greit at man belyser),

men en fullstendig sammenblanding av flytyper.





Jeg har alltid sett på TU som et godt teknisk tidsskrift som ikke

driver tabloid-journalistikk. I artikkelen putter TU alle fly som

"ser like ut" i samme kurven. Det er godt kjent i flykretser at

BAe 146 og Avro RJ70/85 er to fly som ser like ut, men som har

forskjellig indre konstruksjon bla. i forhold til motorproblemene.

Dette var også oppe ifbm. ulykken på Stord.





En kjapp kikk på transwede.se ville med engang avslørt at selskapet

ikke opererer BAe 146 i det hele tatt. SAS datterselskap Blue1 opererer

heller ikke BAe146-typen, men Avro-typen av flyet. Når TU bruker hele

forsiden til feil flytype i tillegg til sammenblanding inne

i avisen så vitner det om lite kontroll av fakta.





Om TU her er villedet av egne journalister, SAS eller Susan Michaelis

spiller liten rolle - artikkelen blir lite troverdig.

Håper man senere vil sjekke detaljer og tekniske fakta nøyere

så man ikke mister den troverdigheten TU har opparbeidet gjennom

mange år.





Mvh,

Anders Bjørnestad

TEKNA-medlem og flyinteressert

(ikke ansatt i noe flyrelaterte selskaper)