Nordea og DnB NOR, verdens største banker på tilrettelegging av shippinglån, har fått mindre lånekapasitet.
Det kan først og fremst ramme de små og økonomisk svake rigg- og offshoreselskapene.
Skremmende
– Prisene på kreditter har gått opp, og lånemarkedet er mye tøffere etter uroen i finansmarkedene. Det blir ikke lenger kastet penger etter shipping og offshore, sier leder for shipping- og offshoreavdelingen i Nordea, Carl E. Steen, til Aftenposten.
Han synes det er skremmende å se mange skip og rigger som ennå ikke er levert fra verftene, ikke har fått finansiering.
Samtidig påpeker han at lånesituasjonen ikke påvirker de store og etablerte aktørene som klarer seg bra.
Mer risikabelt
– Jeg venter ikke noe crash i shippingmarkedet, fordi mange rederier er så finansielt sterke. Men shipping/offshore er nå blitt et risikomarked, sier Steen.
Han tror mange små riggselskaper har gamblet på å bli kjøpt opp av de store, men at disse nå er blitt mer selektive.