Skreddersydd for omgivelsene

SKODJE: Konstruksjonen viser også behørig respekt for de eksisterende, verneverdige Skodjebruene fra 1920-tallet.

Stålbuen, som bærer brudekket, kom prefabrikert til byggeplassen. Buen ble rigget på plass ved hjelp av lektere med heistårn samt utnyttelse av flo, fjære og ballastvann. Slik er denne brua blitt et unikt prosjekt.

Buespennet er på 176 meter. Buespennet på Svinesundbrua, der det er brukt en annen byggemetode, er til sammenligning 247 meter. På Straumsbrua er buen underliggende, på nye Svinesundbrua er buen mellomliggende.

Tjener penger

Første byggesteg på den 290 meter lange Straumsbrua omfatter også 1600 meter tilførselsveger. Anbudene lå under Statens vegvesens anslag, og det er derfor allerede overført noen millioner til oppstart av byggetrinn II på dette prosjektet. Det gjelder vegarbeider ved bomstasjonensamt gang- og sykkelveger i Skodje sentrum.

Byggetrinn II omfatter blant annet en 370 meter lang tunnel og rehabilitering av de eksisterende Skodjebruene, som for ettertiden kun skal brukes som gang- og sykkelveg. Dette er foreløpig ikke finansiert.

Reinertsen Anlegg fikk bruarbeidet for 60 millioner kroner, og lå hele 10 millioner kroner lavere enn nærmeste konkurrent. -Vi var litt bekymret for økonomien til å begynne med, men det viser seg at vi kommer i havn med et overskudd, sier anleggsleder hos Reinertsen Anlegg, Svein Aasan, til Våre Veger. Hvor stor gevinsten blir vet han foreløpig ikke.

Foran skjema

Arbeidet med brua har gått raskere enn forutsatt. Åpningen var egentlig beregnet til oktober. Tidsgevinsten ligger i at Reinertsen leverte et anbud som innebar montering av en prefabrikert sålbue, produsert hos Scanbridge AS, som ble fraktet på lektere til anleggsområdet i to deler.

- Prefabrikering av buer kan brukes på andre bruprosjekter, men det gir en økt risiko for vær og bølgehøyde. I skjermede farvann, som i Skodjestraumen, går det greit. Verre blir det ytterst på kysten, sier Aasan.

Buen var forutsatt fra byggherren. Stål vant mot betong. -Men en løsning med en vanlig fritt-fram bru ville nok ha blitt en god del billigere, sier prosjektleder og byggeleder for Straumsbrua, Halgeir Brudeseth, til Våre Veger.

Brudeseth er fornøyd med gjennomføringen og med alle som har vært involvert. Det har også bare vært en skade i byggetiden. Det var en arbeider som skled på material. Han ble heldigvis ikke påført alvorlig skade, men var borte fra arbeid i tre dager.

Trafikken

Brudeseth sier at et av spenningsområdene med dette prosjektet er om bompengefinansieringen holder. Den opprinnelige prosjektrammen er 224 millioner 2002-kroner (inkludert byggetrinn I og II). Av dette skal halvparten finansieres med bompenger.

Det satses på en standard autopass-stasjon. Prisen blir 30 kroner for liten bil og 90 kroner for stor bil. For autopass-brikke blir det 50 prosent rabatt. - I dag passerer 3000 biler stedet. Vi har kalkulert med 45 prosent lavere trafikk på grunn av omkjøringsmuligheter. Så det blir spennende å se hvor mange som kommer til å bruke brua, sier Brudeseth.

Det var assisterende riksantikvar Sissel Rønbech som åpnet den nye brua, med de fantastisk flotte steinbruene over Skodjestraumen og Romsdals- og Sunnmørsalpene som bakteppe.