SPRANG: Det er et gigantisk sprang fra modellene i 1905 til dagens Skoda Octavia. Gjør deg selv en tjeneste: Gå til nærmeste VW/Skoda-forhandler og prøvekjør en ny Octavia. Du skjønner fort at hundre år er gått. (Bilde: SKODA)

Skoda i hundre

  • samferdsel2

Det er hundre år siden to tsjekkiske herrer fikk for seg at også de skulle starte produksjonen av automobiler.

I likhet med alle andre hadde de allerede startet byggingen av velocipeder. Opel bygde for eksempel sykler allerede, Peugeot likeså.

Bok til bil

Skodas historie er allikevel enda merkeligere: Bokselger Vaclav Klement i Mlada Boleslav trengte sykkel for å komme seg rundt og levere leksikon og eventyrbøker på dørene hos folk.

Da sykkelen – som var av et kjent tysk merke – en dag ikke ville mer, klaget han til fabrikanten. Da fabrikanten svarte at han fikk være så god å henvende seg til dem på et sivilisert språk snarere enn på tsjekkisk, ble han på slavisk vis fullstendig rasende og startet sitt eget sykkelverksted.

Synergi - før begrepet

Høsten 1895 startet han, sammen med konkurrenten Vaclav Laurin fra en landsby i nærheten. De var smarte de to, og benyttet seg av mulighetene til synergi lenge for begrepet ble ”oppfunnet” av økonomene sytti år senere.

De slo seg sammen og skapte sykkelen Laurin & Klement Slavia, en stor suksess.

Etter hvert som verden ble satt på hjul av herrer som Peugeot, Opel, Daimler og Ford, fant de to ut at også de skulle prøve seg. Mellomtrinnet var motorsykkelen Slavia type A.

Alt sommeren 1900 solgte de to driftige herrer 100 motorsykler av denne type til sin engelske importør Hewetson i London.

Tre årslønner

Bilen som fulgte etter motorsykkeleventyret – der Slavia faktisk ble viden kjent og berømt for å vinne VM og ellers for sine gode egenskaper og sympatiske pris, kom i 1905.

Automobil Type A sto klar i verkstedhallen og var en lett, rimelig toseter. De kalte den L&K Voiturette og hadde utstyrt den med en tosylindret 1005 kubikk motor på syv hk. Bilen kostet tre årslønner for en erfaren mekaniker, dvs. 3 600 kroner.

VW-inntog

Siden gikk det slag i slag, krig fulgte krig, L&K ble til Skoda og landet ble kommunistisk.

Først etter 1989 har Skodafabrikken kunnet investere, og VW kom til med teknikk og penger. Utviklingsarbeidet ble akselerert, ingeniørene nøt friheten og tilgangen til ferske FoU-resultater.

4x4-slager

Dagens modeller er topp moderne og Skoda Octavia vinner terreng i rask fart i hele Europa.

4WD stasjonsvogn av denne modellen er en av bestselgerne i sin klasse i Norge - landet der bilen fikk det uoffisielle slagordet ”Hvorfor Skoda når man kan gå, da?”

Slemt var det, og helt ufortjent. Solide biler med lang levetid og god bruktverdi er ikke noe å kimse av.