Skjulte subsidier i Spania

  • Samfunn

Det har ikke vært mulig å påvise slike tilstander for spanske offshoreverft.

Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) har undersøkt de økonomiske betingelsene for spanske verft. Konklusjonen er at for skipsverftene florerer ordninger som er i strid med EU-regelverk.

Mens for offshoreverftene har de ikke kunnet finne bruk av skjulte støtteordninger. Allikevel undrer Knut Sunde i TBL seg over at forskjellen i pris mellom Kværner Rosenberg og Dragados var så stor.

- Men det er bare å akseptere at på rene fabrikasjonskontrakter kan vi ikke konkurrere mot spanjolene. Derfor ønsker vi at oljeselskapene i Norge i størst mulig grad bruker totalkontrakter, såkalte EPC, i sin kontraktsstrategi for nye prosjekter, sier Sunde.

Undersøkelsen som ble gjennomført av Arnt Hana på oppdrag fra TBL og delvis betalt av Nærings og handelsdepartementet, er knusende i sin dom over spanske skipsverfts finansielle krumspring.

Han har dokumentert en rekke støtteordninger som bringer prisene ned på et nivå som ligger inntil 30 prosent lavere enn eller i Europa.

Det er stor interesse for rapporten fra EU-kommisjonen, som vil bruke denne i sitt arbeid for å avdekke ulovlige subsidier ved spanske verft.

Rapporten dokumenter 15 tilfeller hvor spanske verft har fått kontraktene til priser langt under det som er mulig ellers i Europa. I alle tilfellene er det brukt aktiv finansakrobatikk til å skjule subsidiene.

- Sentralt i dette arbeidet finner vi Banco Santander. Denne banker for øvrig også storaksjonær i Dragados, som vant Snøhvit-kontrakten, forteller Hana.

Trenering

Norge er ikke alene om å irritere seg over spanjolenes handlemåte. Store deler av verftsindustrien i de øvrige EU-landene lider under det samme skjeve finansieringsregimet fra Spania. Men EU-systemet arbeider tregt og klager på spanjolene tar lang tid å behandle, fordi EU kommisjonen må gå offentlige veier.

- Vi mistenker spanske myndigheter for bevisst å trenere forespørslene fra EU-kommisjonen, sier Sunde.

Det som bekymrer TBL mest er at etter hvert har skipsmeglere og norske forretningsadvokater gode kunnskaper om spanjolenes finansielle krumspring. Derfor er TBL redd for at det kommer en flom av ordre til de spanske verftene. Ordre til skip hvor norske verft normalt har vært svært konkurransedyktige.

- Ordresituasjonen for de spanske verftene er like dårlig som for oss andre, derfor er de ekstra sulte på å kapre nye kontrakter, på bekostning av land som ikke har muligheten for å kunne skattetilpasse sine tilbud i samme grad.

Se hele rapporten på TBLs hjemmesider.