OPTIMIST: Richard Hackett har vært selger for Bristol Cars i 15 år. Han er optimistisk med hensyn til videre drift av bilfabrikanten. Her med en Bristol 407 fra 1962.
ENESTE: Bristol Cars har kun ett utsalg. Hjørnelokalet ligger ved Kensington High Street vest i London.

Skjebnedag for Bristol Cars

  • Motor

De lange smale aluminiumsbilene fra Bristol er en truet rase. Selskapet som produserer bilene, Bristol Cars Ltd, er satt under administrasjon.

Det betyr i klartekst at det jobbes for å unngå konkurs og at administratoren ( RSM Tenon) søker nye eiere med frisk kapital.

Fristen for å melde seg som interessent går ut ved solnedgang fredag 15. april. Da vil det bli klart hvorvidt noen er villig til å videreføre det tradisjonsrike bilmerket.

BILDESERIE: Britisk klassiker i trøbbel

Gener fra bombefly

Bristol Cars har fått mye oppmerksomhet etter at det tidlig i mars ble kjent at selskapet trengte friske penger. Bilfabrikken ble startet i 1946 som et initiativ for å opprettholde arbeidsplasser skapt under andre verdenskrig, da Bristol produserte imponerende 14000 eksemplarer av bombeflyet Bristol Blenheim .

Etter 65 år med en produksjon på 150 biler i året, kan altså den økonomiske tyngdekraften være i ferd med å sette en stopper for denne delen av britisk industrihistorie.

I fabrikantens eneste utsalg går imidlertid livet som før. Fire brukte biler står for salg når Teknisk Ukeblad stikker innom hjørnelokalet ved travle Kensington High Street vest i London. Butikken er like konservativ som bilenes legendariske design - eller mangel på design, som enkelte vil hevde.

Salgssjef Richard Hackett viser ingen tegn til pustebesvær som følge av de trange økonomiske tidene. Han er mest opptatt av å vise frem godbitene han har til salgs. To Bristol Blenheim (oppkalt etter bombeflyet), en 1962 modell 412 og en 1981 Beaufighter.

Smale kraftpakker

Hackett forteller at han innimellom har kunder fra Skandinavia.

– De kommer gjerne hit og henter bilen og kjører den rund noen dager her borte. Deretter shipper vi den hjem til dem, forteller han, og legger raskt til at det ikke er noe problem å endre førerposisjonen fra høyre til venstre side:

– Det fikser vi. Men våre biler er så smale at de fleste ikke bryr seg om å bytte.

Foruten håndbygget kvalitet, ekte skinn, treverk i valnøtt og karosseri i aluminium, kjennetegnes en Bristol ved god sitteplass og høy ytelse. Allerede i 1961 begynte bilprodusenten å installere V8-motorer fra Chrysler som standard i sine modeller.

6,3-litersmotoren som etterhvert ble standard, ble også brukt i en annen britisk klassiker, Jensen Interceptor. Og for de som måtte lure på det, så ble motoren bygget av Chrysler Canada - innenfor det britiske imperiet.

Ingen kommentar

Hackett vil ikke kommentere selskapets økonomiske situasjon:

– Vi er satt under administrasjon. Det forhindrer oss fra å kunne kommentere situasjonen. Men vi håper å få ting i orden snart. Da kan vi snakkes om saken, sier han.

Verden er neppe full av risikovillige investorer som ønsker sitt eget bilmerke. Men her er altså muligheten.