Fra anbudsåpningen hos Region Midt i Molde 13. mars. Rundt bordet fra venstre sitter Reidun Øverland, Statens vegvesen, Geir Amdam, Molde kommune, Sigvard Bolli, Skanska Norge, Odd Bjørnar Nås, Skanska Norge, Øystein Klempe, Molde kommune, Torgeir S. Bue, Veidekke Entreprenør, Terje Finsås, Mesta, Ole Øverland, Samspleis AS, Halgeir Brudeseth, Statens vegvesen, Brit Inger Helgemo, Statens vegvesen og Odd Arild Lindseth, Statens vegvesen. (Bilde: Kjell Herskedal)

Skanska i egen klasse

  • arkivnyheter

Dermed ligger det an til at Skanska får jobben med drivingen av de to tunnelene, Haukabøtunnelen på 850 meter og Nakketunnelen på 276 meter. Tunnelene er en del av Haukabøen-prosjektet i Molde til anslagsvis 125 millioner kroner, som med nye veger og tunneler skal bedre standarden på et dårlig parti på riksveg 662 mellom Molde olg kommunene Fræna, Aukra, Midsund og Sandøy.

Byggeleder Odd Arild Lindseth sa seg godt fornøyd med at fire entreprenører deltok i konkurransen. Laveste anbud var så vidt over byggherrens eget overslag for tunnelene.

- Vi må si oss tilfreds med dette. Parallelt med evalueringen av tunneltilbudene skal vi nå gjennomgå alle element i prosjektet. Så langt ser det bra ut i forhold til en oppstart av tunnelarbeidene i mai, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth til Våre Veger.

Finansieringen av prosjektet er spesiell. GassRor, som er et interkommunalt samarbeidsorgan tuftet på Ormen Lange-gassen, har bidratt med 52,5 millioner kroner, Molde kommune har bidratt med 10 millioner kroner. Resten er forskuddterte statsmidler. En sprekk på 10 millioner kroner sammenholdt med byggherrens overslag ville ha ført til en ny anbuds- eller finansieringsrunde. Det ser det ut til at Haukabøen-prosjektet nå unngår.