Skanska bygger denne brua som skal føre riksveg 2 over Glomma. Overbygningen blir støpt på land og lansert. Ill.: Statens vegvesen

Skanska fikk oppdrag på rv 2

Et arbeidsfellesskap mellom HAB Construction og det østerrikske firmaet Alpine Bau Gmbh ga et anbud som var nesten 12 millioner kroner lavere, men Vegvesenet mente at østerrikerne ikke hadde dokumentert sine kvalifikasjoner. Arbeidsfellesskapet klaget på avgjørelsen, men klagen ble ikke tatt til følge.

Den aktuelle strekningen går mellom Gulli og Fulu 6 km vest for Kongsvinger sentrum. Her skal det anlegges smal motorveg, det vil si at bredden ikke overstiger 16,5 meter.

En 743 meter lang betongkassebru over Glomma inngår i strekningen. Den får 19 spenn, hvorav 17 blir 39,7 meter lange. Endespennene blir 33 meter lange. De som ga anbud på jobben, kunne velge om ville bygge brua med lansering eller med bruk av forskalingsvogn. Skanska var den eneste som valgte å lansere.

Entreprisen omfatter et planskilt kryss på Fulu hvor ny og gammel riksveg 2 møtes. Skanska skal også legge om lokalveger, etablere et system for drenering og overvannshåndtering, og montere rekkverk og skilt. Elektroarbeidet settes ut på egen entreprise.

Brua over Glomma er prosjektert av Aas-Jakobsen. Resten av vegen mellom Gulli og Fulu er prosjektert av Statens vegvesen i egenregi.

Gulli-Fulu er en av tre parseller på den 16,5 km lange strekningen Kongsvinger-Slomarka, som skal være ferdig høsten 2014.