Multiconsults spesialbåt har i starten av mars trålet Porsgrunnselva på en halvannen kilometer lang strekning fra Frednes til Strømtangskjæret, forteller Vegvesenet i en melding.
Dette er milliardprosjektene
Over 100 meter
– Vi jakter etter svar på hvilke grunnforhold som skjuler seg under bunnen av Porsgrunnselva, forteller geotekniker i Statens vegvesen, Eigil Haugen. På den aktuelle strekningen varierer dybden i Porsgrunnselva fra en til 30 meter.
Under elvebunnen varierer grunnforholdene, fra fjell og forkastninger til løsmasser, grus og leire. Enkelte steder er det boret mer enn 100 meter ned uten å komme til fast grunn.
– Det står igjen å analysere resultatene av prøveboringene, men så langt kan vi si at det under bunnen av Porsgrunnselva skjuler seg en svært spennende og variert geologi, forteller Eigil Haugen.
Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere
Tunnel eller bru
Statens vegvesen, ved prosjektet riksvei 36 Kryss E18-Skyggestein, undersøker hvordan ny veg kan krysse Porsgrunnselva. Det kan bli tunnel i fjellet, tunnel i løsmassene eller bru over elva. Fortsatt holdes alle muligheter åpne.
Foruten de omfattende boringene i Porsgrunnselva pågår det også geotekniske undersøkelser en rekke steder i planområdet. Undersøkelsene i planområdet ventes å være ferdige denne sommeren.
Nye vurderinger: Batteribrann mindre sannsynlig enn dieselbrann