Skisse til flytebro, E39 (Bilde: Statens Vegvesen)

Sju vil levere mulighetsstudie til E39

Mulighetsstudien skal undersøke potensialet for energiproduksjon ved fjord- og elvekryssing, og presentere utfordringene og mulighetene. Den kartlegger hvilken teknologi som finnes for energiproduksjon fra fornybare energikilder. Hver enkelt teknologi skal vurderes ut fra hvor effektivt den kan produsere energi på brokonstruksjonene til hver enkelt fjordkryssing.





- Det finnes tre mulige løsninger for fjordkryssing. Det er flytebro, hengebro og rørbro som er en flytende tunnelkonstruksjon . Det kan også være en kombinasjon av disse tre, forteller delprosjektlederMohammed Hoseini.





Mohammed Hoseini er leder for delprosjekt energi, og har ansvaret for å undersøke mulighetene for å produsere energi på bro- eller tunnelkonstruksjonene. Målet er at konstruksjonene skal produsere nok energi til å dekke både eget behov og anleggets totale behov, og dessuten kunne levere energi ut på el-nettet. Kraften skal utvinnes fra havstrømmer, bølger og tidevann, i tillegg til sol og vind.





Det er en utfordring å finne teknologiske løsninger for energiutvinning som konkurrerer økonomisk med dagens løsninger, sier Hoseini. Verdens første tidevannskraftverk ble bygget i La Rance i Frankrike i 1966, og er fortsatt i bruk. Maks produksjon er 600 gwh/ pr. år. Det første kommersielle bølgekraftverket i Europa finnes i Portugal.





Prosjektet E 39 går ut på å vurdere muligheten for fast forbindelse på E 39 fra Kristiansand til Trondheim. Vegen har i dag åtte større fjordkrysninger. Den største utfordringen er krysningen over Sognefjorden som er 3,7 km lang og mer enn 1250 m dyp. – Med eksisterende teknologi er det nesten umulig, mener Hoseini.