LØNNSOMT: Økt bruk av kabler, fremfor luftspenn, er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier professor, som mener folk er villige til å betale ekstra på strømregningen. (Bilde: John Petter Reinertsen/Samfoto)

– Sjøkabel er lønnsomt

Professor Ståle Navrud, som utredet sjøkabelspørsmålet for et av Hardanger-utvalgene, mener de trygt kan konkludere med at sjøkabel er lønnsomt. Det skriver Dagens Næringsliv.

Les også:

Lønnsomt generelt

Navrud, som er ekspert på miljøøkonomi ved Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB), hadde som oppgave å vurdere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av sjøkabel for Hervik-utvalget. Hans konklusjon var at det ikke var belegg for å svare på det spørsmålet for Hardanger-saken isolert sett.

Men dersom spørsmålet hadde vært om det var lønnsomt å endre praksis for bruk av kabler generelt i Norge, en praksisendring som ifølge utvalget vil koste 30 milliarder kroner, ville Navrud svart annerledes:

– Hvis utvalget hadde spurt meg om de 30 milliardene ville jeg svart at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Navrud til Dagens Næringsliv.

Les også:

Betalingsvilje?

Økt bruk av kabler vil øke prisen hver husstand må betale med 730 kroner årlig i 35 år. Navrud viser til en undersøkelse fra 07/08 som fastslår at norske husholdninger i snitt er villige til å betale 1000 kroner årlig i form av høyere strømregning for å unngå landskapsinngrepene fra luftlinjer. Navrud påpeker at betalingsvilligheten kan ha endret seg, men at det vil være tilstrekkelig tid til å gjennomføre en ny undersøkelse.

Utvalgsleder og professor Arild Hervik mener undersøkelser om folks betalingsvilje ikke uten videre kan brukes som fasit, siden ingen i etterkant vil kreve folk for det beløpet de oppgir.

– En måling av betalingsvillighet for økt kabling måtte i det minste gi intervjuobjektene konkret informasjon om hvilke linjestrekninger det eventuelt ville være snakk om, sier Hervik til Dagens Næringsliv.

Les mer:

Statnett enig med utvalgene

Utfordrende å legge kabel

– Staten og oljebransjen må betale

– Kabel vil koste 5 milliarder