ELBIL

Sjefen for førerløse Cruise går av

Trekker seg etter at selskapet forsøkte å tildekke ulykke.

Selvkjørende Cruise-kjøretøy i San Francisco.
Selvkjørende Cruise-kjøretøy i San Francisco. Foto: TOWNER/Cruise Automation
Marius ValleMarius ValleJournalist
20. nov. 2023 - 15:40

Kyle Vogt, lederen for General Motors-eide Cruise går av. Samtidig foregår en granskning av sikkerheten til selskapets flåte av selvkjørende biler.

Bakgrunnen er en hendelse i San Francisco 2. oktober, hvor en kvinne ble påkjørt av en bil kjørt av et menneske og deretter havnet foran den førerløse Cruise-bilen. Etter påkjørselen kjørte bilen til siden av veien mens kvinnen fremdeles var fanget under den. Hun ble dratt flere meter.

Cruise valgte deretter å unnlate å informere amerikanske veimyndigheter om hele forløpet da hendeles ble etterforsket. Da dette ble avdekket resulterte det i at Cruise umiddelbart mistet sin tillatelse til å teste førerløse biler i California, og senere i hele USA.

Kyle Vogt grunnla Cruise i 2013. Han informerte styret om at han trekker seg søndag, og deretter i en e-post til selskapets ansatte samme dag, skriver Reuters, som hevder å ha sett denne e-posten.

 I 2015 ble det kjent at Volkswagens EA 189-motor hadde programvare som gjorde at de kunne jukse under utslippstesting. Bildet viser en slik motor, og ett av de avbøtende tiltakene: En lufstrømsretter som ble installert i tillegg til ny programvare.
Les også

VW må tilbakekalle 62 diesel-modeller eller fjerne dem fra veien

Motstand mot førerløse biler

Testing av førerløse biler på offentlig vei krever at publikum aksepterer dette. Fra før av har det vært en del bråk rundt slik testing. Aktivister har stanset førerløse biler i San Francisco, og satt trafikkjegler på panseret på bilene for å sette dem ut av spill.

Aktivistene mener at de selvkjørende bilene gjør gatene i byen mindre trygge, og har uttrykt misnøye med at Cruise og Google-selskapet Waymo tidligere i år fikk tillatelse til å operere de førerløse bilene døgnet rundt.

Ulykker er i seg selv et problem med tanke på publikumsaksept for aktørene som utvikler teknologi som gjør biler førerløse. Tildekking av henders slik Cruise har gjort bidrar neppe positivt. 

Aktører som Cruise og Waymo er også avhengige av tillatelse fra myndighetene, noe som trolig bare blir vanskeligere når tillitten til teknologien blir lavere. 

Da amerikanske veimyndigheter trakk tilbake Cruises tillatelse i oktober, kalte de dem en risiko for publikum og at selskapet har gitt feil inntrykk av sikkerheten.

Cruise går med underskudd, og har tapt mer enn åtte milliarder dollar siden 2017, ifølge Reuters. Tredje kvartal i år var underskuddet 728 millioner dollar.

Renata Torquato Steinbakk er utdannet trafikkpsykolog og arbeider til daglig som spesialrådgiver i Trygg Trafikk
Les også

Dette er den ultimate køteknikken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.