Støylsnestunnelen er nå ferdigsprengt. Neste høst vil den erstatte den siste virkelig farlige strekningen på riksveg 5 langs Kjøsnesfjorden. (Ill.: Statens vegvesen)

Siste smell ved Kjøsnesfjorden

Kjøsnesfjorden er ikke det man vanligvis forbinder med en vestlandsfjord. Den er en del av Jølstravatnet og har ingen forbindelse med havet. Men den er like rasutsatt som noen saltvannsfjord. Riksveg 5 som følger Kjønesfjorden har blitt utsatt for naturkreftene gang på gang.

For mange år siden var denne vegen bare en adkomstveg for noen få gårdsbruk. Da Fjærlandstunnelen ble åpnet i 1986, økte trafikken betydelig. Åtte år senere ble vegen mellom Fjærland og Sogndal åpnet, og vegen langs Kjønesfjorden ble plutselig en stamveg. Parallelt med at vegen har fått økt betydning har mer og mer av den blitt sikret mot ras med voller, rasoverbygg og tunneler. Nå gjenstår bare en virkelig farlig strekning, Støylsnestunnelen vil gi den avløsning.

Den siste salven i tunnelen ble satt av ordføreren i Jølster kommune, Gerd Dvergsdal. Det meste av tunnelmassen har gått med til å bygge rasvoller. Fire store, nye er bygd og en gammel er forlenget i begge ender.

Hele tunneltraséen går gjennom sprakefjell. Sikringsmengden er deretter. Det har godt med i overkant av 7 bolter pr. løpemeter, de fleste endeforankret. Sprøytebetong er brukt i så å si hele tunnelen, gjennomsnittlig vel to kbm pr. løpemeter. Den omfattende sikringen kom ikke som noen overraskelse på Vegvesenet. Fjellet var omtrent slik som forundersøkelsene tydet på. Dermed blir også regningen omtrent som ventet. 237 millioner kroner koster tunnelen og tilstøtende veger. Hele beløpet dekkes med statlige rassikringsmidler.

Mika har hovedentreprisen. Hvem som får de elektrotekniske installasjonene er foreløpig ikke avgjort. Anbudene ble åpnet i forrige måned. Mesta ligger klart lavest med 11 millioner kroner. Den eneste som er i nærheten er Kvinnherad Elektro fra Rosendal som har gitt et anbud på 12,7 millioner.