I BOKS: Tre av Bridge Technologies¿ gründere, fra venstre Rolf Ollimar, Simen K. Frostad og Philip Michael Burnham. VB-10 boksene på bildet er små og lette, og koblet til en PC får man full kontroll også ute i felten. Ti-tallet henspeiler på antall kanaler som kan overvåkes samtidig. VB-100 er tilsvarende enheter beregnet for montering i standard rack. Det er eksempelvis plass til 12 slike moduler i en hylle. På denne måten kan man i prinsippet overvåke så mange kanaler man vil. (Bilde: Finn Halvorsen)

Sikrer TV-kvalitet på bredbånd

  • ikt

De fleste mottar fremdeles sine TV-signaler ad analog vei. Men stadig flere kaster seg på tilbudet fra nye bredbåndsoperatører som gir både telefon, Internett og TV i ett og samme nett.

Nye teknologier for TV-overføring krever nye verktøy for overvåking av signalene. Mer enn 50 års erfaring har bidratt til en imponerende oppetid for analoge TV-overføringer. Det er ikke ofte vi opplever svart skjerm på TV-apparatet.

Slik må det også være i vår tid. Med reklamefinansierte kanaler står mye mer på spill enn i gamle dager. I tidligere tider ble det i verste fall telefonstorm til Marienlyst og sinte leserbrev i lokalavisen undertegnet ”Illsint lisensbetaler”.

Programutfall i beste sendetid i våre dager gir direkte straff på pungen for TV-selskapet i form av tapte reklameinntekter. Abonnentene stiller også større krav. Det er tross alt forskjell på å betale NRK-lisens på noen hundre kroner i året, til kanskje 8 – 900 kroner i måneden for et triple-play bredbåndsabonnement.

Passer på pakkene

- Der kommer vi inn i bildet, sier Simen K. Frostad, som har ansvar for forretningsutvikling hos Bridgetech. – Våre VideoBridge IP-prober gir de nye bredbåndsoperatørene et verktøy som til enhver tid overvåker sendingene. På denne måten får de beskjed om kvaliteten på overføringen helt ned på pakkenivå, sier han.

Ved vanlig datatrafikk er det ikke så ille om en pakke blir noe forsinket, eller endog forsvinner. For TV-overføring er dette langt mer kritisk. Det er derfor viktig for bredbåndsleverandøren hele tiden å ha kontinuerlig overvåking og måling av at kvaliteten er i orden. På denne måten kan man ofte rette feilen faktisk før abonnenten merker noe. Bridgetechs produkter utfører således forebyggende vedlikehold av nettet.





Lang erfaring

Bridgetech AS ble etablert i august i fjor av fem gründere med lang erfaring både fra kringkasting og selskaper som Tandberg Television og Cisco. De var tydeligvis godt forberedt; allerede i september kunne de vise frem prototyper på International Broadcast Convention i London. Mottagelsen var meget god, hvilket egentlig ikke overrasket Bridgetech-gründerne.

- Vi opererer desidert i et nisjemarked, som dog er i meget rask vekst. Vi henvender oss til alle de nye aktørene som nå dukker opp som bredbåndsleverandører. Etter hvert som deres virksomhet og abonnentantall skaleres opp, er de helt avhengige av å ha best mulig kontroll på, og oversikt over tilstanden i eget nett. Det får de med våre produkter, sier bedriftens daglige leder Rolf Ollmar.

Det finnes riktignok konkurrenter på markedet som leverer utstyr som kan gjøre det samme, men faktisk ikke mange. Ollmar nevner amerikanske IneoQuest som ett eksempel.

- De lager svært gode produkter som måler på flere ulike signalformater. Men de er store og dyre, kanskje fem ganger så dyre som våre produkter. De lager perfekte bokser for laboratoriefolk som utvikler kringkastingsutstyr. Vi henvender oss til utbyggere og operatører av IP-nett. Og vi konsentrerer oss om IP-TV, sier han.

Han er heller ikke redd for at det skal dukke opp konkurrenter som paddehatter etter hvert som markedet vokser: – Det krever betydelig kompetanse å lage produkter av denne typen.





Bygger salgsapparat

I desember gikk de første produktene ut til kunder. Produksjonen er satt ut til ulike norske underleverandører.

- Neste utfordring nå er å bygge opp et godt internasjonalt salgsapparat. Vi er godt på plass i Nord- og Syd-Amerika samt Australia gjennom en samarbeidsavtale med det amerikanske selskapet Sencore, som har laget måleutstyr for TV siden 1951. De selger nå våre produkter under eget merkenavn, sier salgsdirektør Philip Michael Burnham.

Neste oppgave er resten av verden, og filosofien er den samme; å selge til distributører, ikke sluttbrukerne. I den forbindelse har Bridgetech stand på verdens største kringkastningsmesse i Las Vegas i april; NAB´2005.

- Vi regner med å selge 500 – 600 bokser i inneværende år, og håper på mye mer neste år. Vi snakker om et stort og raskt økende marked, kanskje titusenvis på verdensbasis om fire år, sier Burnham.