NY STANDARD: For første gang i Norge ble det lansert en sertifiseringsordning som setter standard for rekrutteringspersonell. Lanseringen foregikk på Thon Hotel Opera. Per Christian Karlsen (t.v.) tjenesteansvarlig på DNV er blant de involverte. Arne Røed Simonsen (t.h) senior rådgiver på NSR holdt et foredrag om bakgrunnsjekk og verdier. (Bilde: Maria Amelie)

Sertifisering gir bedre rekruttering

  • Karriere

Nylig lanserte Det Norske Veritas en sertifiseringsordning som definerer et minimumskrav og rutiner til rekrutteringspersonell i bedrifter.

– Resultatet er ikke en ordning for å få frem den beste rekruttereren eller gjøre en rekrutteringsprosess uniformert. Derimot ønsker vi å definere et minimumsnivå for hvordan man gjør bakgrunnssjekk og kvalitetssikrer kompetanse både hos arbeidsgiveren og arbeidssøkeren, sier Per Christian Karlsen, tjenesteansvarlig hos DNV.

Ifølge Karlsen vil en sertifisert kandidat også få innblikk i hvordan man ivaretar arbeidsgivernes og arbeidssøkeres juridiske og etiske rettigheter. Slik kan ordningen bidra til å sikre en profesjonell og lik behandling av arbeidssøkere.





Sikre begges rettigheter

Sertifiseringskomiteen besto av Manpower, DnBNor, IMDI og Handelshøyskolen BI. I tillegg har over 30 forskjellige organisasjoner kommet med sine innspill om hvordan de opplever å rekruttere arbeidssøkere og behandle arbeidssøknader.

– Ta for eksempel måten man bør sjekke referanser på en CV. Man ringer ikke til et mobilnummer på CV-en, men ringer i stedet til sentralbordet på en bedrift hvor referansepersonen er. Da ber rekruttereren om å bli satt over gjennom fasttelefon fordi mobilnummeret kan bli besvart av feil person. Slike og flere lignende store og små grep kan føre til færre feilansettelser, sier Karlsen.

For å bli sertifisert og godkjent som rekrutteringspersonell må man avlegge en muntlig og skriftlig eksamen utarbeidet av komiteen. Sertifikatet vil gjelde for tre år, men kan fornyes.





Bakgrunn

Noe av bakgrunnen til DNVs initiativ om ordningen er at rekruttering ikke er definert som et konkret fagområde i Norge.

Metodene for rekruttering er ofte varierende og lite kvalitetssikrede ifølge DNV og sertifiseringskomiteen. Ulik rekrutteringspraksis kan føre til at arbeidssøkere blir behandlet forskjellig.

For dårlig bakgrunnssjekk kan være grunn til feilansettelser. Det kan gå utover selve bedriften i form av negativ omtale, korrupsjon og informasjonslekkasjer. Glipp i rekrutteringen av personell kan også føre til en sikkerhetsrisiko for bedriftens verdier.

Få har rutiner

Næringslivets sikkerhetsråd (NSR) jobber med å ivareta sikkerhet på arbeidsplasser.

– De materielle verdiene innenfor bedriftene blir ofte lagt mer vekt på enn de ikke-materielle. Informasjon, kunnskap, ideer – alt dette er viktige verdier som bør bli ivaretatt, sier Arne Røed Simonsen, seniorrådgiver hos NSR.

Ifølge NSRs rapporter har over 95 prosent av virksomheter i USA godt etablerte rutiner for bakgrunnssjekk. I Norge anslås tallet å ligge på 5 prosent.