Statoil er en av flere oljeselskap som kommer til å satse på bioetanol i Norge, håper miljøvernerne. (Bilde: Statoil)
Statoil er en av flere oljeselskap som kommer til å satse på bioetanol i Norge, håper miljøvernerne. (Bilde: Statoil)

Senker bensinprisen

  • Miljø

Stortinget kommer til å fjerne avgiftene på bioetanol, og vil legge til rette for at oljeselskapene raskt skal etablere infrastruktur for det billige og miljøvennlige drivstoffet.

Tre representanter fra partiet Venstre har fremmet et privat forslag, et såkalt dokument 8-forslag, om å fjerne alkoholavgift, CO 2-avgift og bensinavgift på bioetanol.

Fra 600 til 6

Dermed kan prisen til forbrukeren synke fra absurde 600 kroner literen til drøye seks kroner literen, slik den er i Sverige.

I tillegg skal Stortinget ta stilling til en redegjørelse fra Statens forurensningstilsyn, som blant annet innebærer et pålegg overfor oljeselskapene om at minst to prosent av omsetningen i 2007 skal være biodrivstoff, mens kravet øker til fire prosent i 2010.

EU har forøvrig satt som mål at 5,75 av omsetningen skal være biodrivstoff i 2010.

Samlet Storting

– Jeg kan ikke uttale meg på vegne av regjeringa. Men Senterpartiet kommer antakelig til å støtte forslaget, sier stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet til TU.no.

Han tror imidlertid at regjeringen kommer opposisjonen i forkjøpet, ved å ta med forslaget i forbindelse med revidert statsbudsjett allerede 14. mai.

– Dette er en sak også regjeringspartiene er engasjert i. Ikke minst at bioetanol skal sidestilles med biodiesel, som nettopp har fått et avgiftsfritak.

Tre år foran

Svenskene har kjørt på bioetanol i nærmere tre år, allerede. Dermed er svenske bilister – vel å merke de som har kjøpt seg en flexifuel-bil – mer skjermet mot de stigende prisene på bensin og diesel.

I tillegg til biodiesel, kjører de på den såkalte E85 – en blanding av 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin.

– Vi har hatt kontakt med de største oljeselskapene, og de er klare til å etablere en infrastruktur fra første dag etter at rammebetingelsene er kommet på plass, sier Ane Kismul i bioenergiforeningen Nobio.

Hun viser til at Statoil er en av de største leverandørene av drivstoff i Sverige, og har en god start for å bygge opp en infrastruktur også i Norge.

Svenske krav

I Sverige har myndighetene satt krav til alle bensinstasjoner over en viss størrelse at de også skal levere biodrivstoff. Dette er tiltak som også den norske regjeringen vurderer å iverksette.

Så langt kan de mer enn 10.000 svenske flexifuel-bilene tanke på mer enn 300 stasjoner, mens rundt 100 flere skal komme til i løpet av 2006.

Svensker viser vei

Også bilprodusentene har skjønt at dette markedet nå er modent. I Sverige er det Saab, Volvo og Ford som leder an. Saab har endog presentert en flexifuel hybridbil. Mer miljøvennlig går det nesten ikke an å kjøre.

På verdensbasis er det USA og Brasil som er de største produsentene av bioetanol, mens USA og Tyskland er størst innen biodiesel.

I Sverige forskes det på å produsere bioetanol fra sukkerroer, mens i Norge jobber Borregaard og Habiol med å utvikle metoder for å produsere biodrivstoff fra skogvirke.