SAS slår av motoren i lufta

  • Motor

«Grønn innflyging» er begrepet som kan være med å sikre en mer bærekraftig luftfart i årene som kommer.

Ved å benytte glideflukt den siste ferden inn mot landing, spares omgivelsene rundt flyplassen for støy, flyselskapene sparer drivstoff og miljøet spares for CO 2-utslipp.

Stille og rolig

Grytidlig om morgenen lørdag 8. desember gjennomførte SAS den første «grønne innflygingen» (green approach) etter en transatlantisk ferd.

SK 904 fra New York Newark, en Airbus 330-300, landet på Stockholm Arlanda etter å ha fløyet med motorene på tomgang fra norsk luftrom.

De 260 passasjerene om bord merket ikke annet enn at nedstigningen fra marsjhøyden på 39.000 fot var litt stillere enn vanlig.

Ifølge SAS sparte de på kun denne ene landingen cirka 150 kilo drivstoff og reduserte klimagassutslippene med 470 kilo CO 2.

Utprøving

SAS har i snart to år deltatt i et prosjekt ledet av den europeiske flysikringsorganisasjonen Eurocontrol, som har hatt som mål å ta i bruk mer såkalt continuous descent approach (CDA). Med andre ord snorrette flighter fra A til B med direkte innflyging til rullebanen uten å måtte sirkle rundt i kø.

Lufthavnene i Bucuresti, Manchester og Stockholm har fungert som prøveflyplasser, og SAS har nå gjennomført et par tusen slike grønne innflyginger med 19 av sine innenriksflyginger med Boeing 737.

I dette tilfellet er det tatt i bruk advanced CDA som i tillegg innebærer firedimensjonal ruteplanlegging, der flygere og flygeledere vet nøyaktig hvor flyet vil befinne seg når.

Mangler utstyr

«Grønn innflyging» er et hett tema også her til lands, forteller miljøsjef Helge A. Hafstad i SAS Norge. Det er blant annet med i flyselskapene og Avinors rapport om mer bærekraftig luftfart som er forventet å komme i januar.

– Selve grunnideen om å fly på tomgang den siste strekningen, er omtrent like gammel som luftfarten selv. Utfordringene nå er trafikkmønstre og støykorridorer. Foreløpig mangler vi automatisert kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjenesten til at vi kan få full utnyttelse av et slikt system. Men ved å justere innflygingsprosedyrer og kanskje også noen tankemåter, kan vi allerede nå hente ut mye av miljøgevinsten, sier Hafstad.

Nå skal SAS fortsette utprøvingen på transatlantiske flyginger fra Chicago og New York, som ifølge Flight Global skal gi grunnlagsdata til Europakommisjonen og amerikanske luftfartsmyndigheters (FAA) fellesprosjekt for å redusere klimautslipp, AIRE.