SÅ SØT: Arve Uggedal, som er salgssjef for IT i Norge, med nye N310. Det er en spesialdesignet utgave av en annen netbook. Knøttliten og med en avrundet design. Litt coolere og litt dyrere. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Samsung inn i PC-markedet

Samsung har 30 prosent av TV-markedet i Norden og 17 prosent av verdensmarkedet.

Komplett leverandør

Det gjør nok at PC-leverandørene ikke er spesielt glad for at den koranske giganten nå lanserer sine egne bærbare PC-er.

De er allerede godt i gang med et stort salg av PC-skjermer, projektorer og skrivere.

—Dette er et stort skritt for å bli en komplett IT-leverandør. Vi har solgt dem i mange land allerede, men nå lanserer vi i Norge. Komplett.no kommer til å selge dem fra tidlig i mai, og vi jobber for å videreutvikle distribusjonen, sier Arve Uggedal, som er salgssjef for IT i Norge.

Egne komponenter

Samsung er giganter på mange av de komponentene som inngår i PC-en og kan hente opptil 75 prosent fra egne fabrikker. Ingen andre kan gjøre det.

Det kommer fire ulike serier med bærbare PC-er som henvender seg til ulike segmenter. Men det holder ikke med egne komponenter.

Samsung skal vinne hjertene til folk med designen de har lykkes så godt med på TV-siden.

13 timer batteri

X-modellene er utgavene for forretningsmarkedet.

Med slagordet ”Lighter than air" - et spark til Apple - skal X360 gå hele 10 timer på standardbatteriet selv om den bare veier 1,29 kilo og koster litt over 13 000 kroner i basisversjon. Med et litt større batteri skal den klare 13 timer.

Lysstyrken på den LED-belyste LCD-skjermen er på 300 NITS, og det er det få som slår.

Netbook

Samsung har også tenkt å ta en skikkelig bit av netbook-markedet med solide modeller som kan gå hele 8 timer på batteri.

Med 10,2 tommers skjerm og en pris på 3800 kroner burde konkurrentene bli bekymret.