Vegdirektør Terje Moe Gustavsen lovet da han tiltrådde at han skullle rydde i veibransjen. Arbeidet er nå i gang. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
KONSTRUKTIVT: Terje Venold i Veidekke sier det nå er et konstruktivt forhold mellom bransjen og Vegvesenet. (Bilde: Knut Strøm)
ØNSKER DRØFTING: Også RIF er fornøyd, og ønsker å drøfte FoU, risiko og ansvar med Vegvesenet. (Bilde: Joachim Seehusen)

Rydder opp i veibransjen

  • Bygg

Terje Moe Gustavsen startet sin karriere som veidirektør med å invitere de største aktørene til møter.

Nå har han også arrangert en større samling med 60-70 representanter for entreprenørene, rådgiverne og deres organisasjoner.

Med dette trekket har Gustavsen klart å bygge seg stor troverdighet i løpet av kort tid.

Kan se framover

– Det var et godt og konstruktivt møte. Vi har nå lagt vonde ting bak oss og ser framover, sier Terje Venold, konsernsjef i Veidekke.

– Vi har et behov for bedre samarbeid, bekrefter Terke Moe Gustavsen.

På det store fellesmøtet hos Vegdirektoratet diskuterte de inviterte blant annet hvordan de kunne få bedre kontraktsformer, og de mørke skyggene etter kartellsakene spesielt i asfaltbransjen er det nå skværet opp i. I den sammenheng understreker han at Statens vegvesen vil praktisere nulltoleranse for brudd på konkurransebestemmelsene i framtida.

Mer vei

– Vi ser på hvordan vi kan få mer vei for pengene, blant annet diskuterte vi offentlig-privat samarbeid, OPS, og mulighetene for å videreutvikle slike kontraktsformer, sier Venold.

– Vi diskuterte også fordeling av risiko og ansvar ved større kontrakter, sier Liv Kari Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening.

Forskjellsbehandling

RIF peker også på at Vegvesenet i dag sliter med at de forskjellige regionene ikke praktiserer lik behandling av sine leverandører.

På det store veimøtet ble det enighet om å opprette en policygruppe med ledere i noen av de største foreningene og selskapene.

Overordnete mål

– Vi har ambisjoner om å bli dønn konkret, lover Gustavsen, det skal skje gjennom ulike arbeidsformer, for eksempel felles arbeidsgrupper. Polysigruppen vil ha en overordnet oppgave både i forhold til dette arbeidet og ikke minst spørsmål knyttet til konkurranselovgivning og etikk.

– Vegvesenet må være seg sitt sektoransvar bevisst, vi ønsker også å drøfte kompetanseutvikling og FoU videre, sier Hansteen.