FULL AV FEIL: De ansatte har vært fortvilet over det nye rørpostsystemet ved St. Olavs Hospital. Patroner med prøver har satt seg fast, og prøver har havnet på feil sted. I bakgrunnen avdelingsleder Kristian S. Bjerve ved avdeling for medisinsk biokjemi. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
50 KM/T: Slik fyker rørpostpatronene rundt mellom sykehuset. Men de har hatt en tendens til å sette seg fast, så hele systemet stopper. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Rørpost full av feil

  • ikt

Det splitter nye rørpostsystemet er ett prestisjeprosjekt både for utbyggeren Helsebygg Midt-Norge og leverandøren Swisslog.

Under en presentasjon for pressen på Technoport for få uker siden, var budskapet at rørposten skulle effektivisere arbeidsdagen for de ansatte ved sykehuset.

Rørpostsystemet kan sende både blodposer og medisinske prøver mellom laboratoriene og de ulike avdelingene. Dette skjer ved at prøvene legges inn i en patron, som fyker gjennom rørene i en hastighet på opptil 50 kilometer i timen.

Når det for eksempel oppstår behov for blod eller analyser under en operasjon, er det viktig at dette kommer fram øyeblikkelig. Derfor er feil på systemet svært kritisk.





Fortvilet

I innkjøringen har rørpostsystemet har vært fullt av mekaniske feil og software-problemer. De ansatte er dypt fortvilet.

– Blodprøvene havner ikke der de skal. Portører og andre ansatte må løpe gjennom tunnelene med blod for å sikre at de kommer fram til riktig sted. Forutsetningen for det nye systemet var at dette skulle gå problemfritt, sier hovedverneombud John Olav Berdahl ved St. Olavs Hospital i Trondheim til Teknisk Ukeblad. Problemet har skapt stor oppstandelse i Trondheim, med flere oppslag i lokalpressen.





– Mangelfull leveranse

Swisslog har levert rørpostsystemet til St. Olavs. Under en presentasjon for Teknisk Ukeblad for få uker siden skrøt de av det avanserte systemet. Når Teknisk Ukeblad ber om en kommentar i forbindelse med kritikken fra de ansatte ved St. Olavs Hospital, får vi følgende epost fra sales manager Helge Jordal:

«Jfr. kontrakt har ikke Swisslog lov å uttale seg til media uten samtykke fra oppdragsgiver.»

Selv om de tekniske problemene i forbindelse med rørposten har vært store, får Swisslog honnør for å ha gjort mye for å løse problemene. Flere teknikere har de siste ukene arbeidet i Trondheim for å ordne opp.

– Mekaniske feil og software-problemer har blitt løst fortløpende av folk fra leverandøren, sier teknisk utbyggingssjef Christian Brødreskift i Helgebygg Midt-Norge.

– Vi har fått deres fulle oppmerksomhet de siste ukene. Swisslog har tatt innover seg at leveransen har vært mangelfull, sier han til TU.





Ansatte må løpe

Rørpostsystemet er en integrert del av online-kommunikasjonen mellom avdelingene ved sykehuset. Problemene har oppstått når patroner setter seg fast på grunn av tekniske feil eller brukerfeil, eller patronene blir sendt til feil mottaker. Dermed må de ansatte spore opp prøven og løpe til rette mottaker.

– Nå er imidlertid mottaksbordene skiftet og vi har lært opp brukerne bedre, så det ser ut som problemene er i ferd med å løses, sier teknisk utbyggingssjef Christian Brødreskift i Helsebygg Midt-Norge. Selv om systemet ble testet før det ble tatt i bruk, har det vært for dårlig testet under vanlig bruk og under stress. I tillegg tar Brødreskift selvkritikk for mangelfull opplæring.

– Både Helsebygg, St. Olavs Hospital og leverandøren kunne spisset opplæringen bedre, innrømmer han.