Romfart lokker unge

ISU har tre grunnpilarer å stå på: Skolen skal være internasjonal, interdisiplinær og interkulturell. Klasselisten omfatter studenter fra Kina, Hviterussland, Spania, Nigeria, USA, Singapore og 13 andre land. Foreleserne er fra hele verden.

Interdisiplinært blir studiet gjennom fagene juss, økonomi, management, naturvitenskap og teknologi. Studentene har like mange forskjellige bakgrunner som utgangspunkt. Studiets mål er å lære studenter grunnleggende fag innen hvert område og forstå interaksjonen mellom de ulike disiplinene.

Variert program

Studiet består av fem moduler. De tre første inneholder et intenst og variert forelesningsprogram, obligatoriske gruppeøvinger og workshop-er som f.eks. romskipdesign, utvikle forretningsplan for satellittleverandør, satellittbaneberegninger, konferanse om nedrustning og ikke-spredning med tanke på våpen i rommet, rompolitikk i u-land og robotdesign for å nevne noen.

Programmet omfatter også en rekke ekskursjoner til observatorier og bedrifter i Strasbourg-området og lengre turer til SES-Global, DLR, University of Stuttgart, IAC`03 i Bremen og Alcatel. Det arrangeres også turer til Esas rakettskytefelt i Kourou, Fransk Guyana, og Star City, Moskva.

Gruppeprosjektet begynner med litteraturstudier i modul to. Det tilbys to prosjekter, et framtidsrettet og et mer kommersielt. Tema er "Human mission to Europa or Titan, why not?" og "The Mobile Internet Era" .

Med utgangspunkt i litteraturstudiene jobber vi i modul fire utelukkende med gruppeprosjektet. Hver gruppe består av 20-30 studenter med ulike kulturell og faglig bakgrunn. Det gir grunnlag for mange ulike framgangsmåter ved problemløsning og også noen konflikter iblant. Spanjoler som alltid kommer for sent, amerikanere som alltid snakker for mye, japanere som ikke sier noen ting, osv. Generelt sett en utfordring som gjør studentene godt forberedt på å jobbe i multikulturelle og multidisiplinære miljø.

Modul fem er satt av til tre måneders utplassering. Mulighetene er mange. Anne skal f.eks. til Nasas Jet Propulsion Lab utenfor Los Angeles, mens Erling reiser til Adelaide i Australia for å sette sammen eksperimenter for forsøksraketter og jobbe som veileder for ISUs sommerprogram, SSP. Andre muligheter er å jobbe med roboter i Japan, i FNs avdeling for romfart, eller "concurrent enginering" på Esas teknologisenter i Nederland. En kanadisk student vurderte en stund plantebiosenteret på NTNU.

Kultur

Den tredje I-en, interkulturell, er den vi setter størst pris på. Studentene får tidlig kjennskap til Alsace- viner og den lokale retten Tarte Flambèe. Et par fredager i måneden arrangeres det kulturkvelder der et utvalg av studentene presenter landet sitt, og det følger vanligvis med mat og drikke og kanskje en danseopptreden e.l.

Slike arrangementer er også en fin mulighet til uformell prat med besøkende forelesere, som f.eks. kan være rakettforskere fra Nasa, russiske kosmonauter og framtidsforskere fra Hawaii.

Etter endt studium er håpet å sitte igjen med kunnskaper og erfaringer som vil være attraktive i en interkulturell og interdisiplinær sammenheng.

Universitetet er absolutt verdt et besøk og studium for de som er interessert i en annerledes mastergrad og mer kunnskap om romfartsindustrien og -forskningen. Norsk Romsenter og Esa sponser årlig skolepenger for to norske studenter.