Denne vegen gir en rask forbindelse mellom Horten og E 18 og avlaster tettstedet Skoppum for gjennomgangstrafikk. Miljøtunnelen kan skimtes i bakgrunnen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Riksveg 19 er fullført

Gamlevegen holder en så lav standard at Vegvesenet ikke ville klassifisere den som riksveg 19. I stedet het den riksveg 306. Riksveg 19 gikk sørover parallelt med E 18. De to vegene møttes på Åskrysset i Tønsberg kommune.

Tidligere holdt også E 18 så lav standard at det naturlig for de fleste å følge riksveg 19 på veg sørover fra Horten. Da ny E 18 mellom Kopstad og Gulli ble åpnet i desember 2007, forandret situasjonen seg fullstendig. Gamle, svingete riksveg 306 gjennom Skoppum ble plutselig en del av den raskeste forbindelsen mellom Horten og søndre Vestfold. Likevel måtte innbyggerne på Skoppum vente to år på avlastning.

Den nye riksveg 19 går fra tettstedet Kirkebakken til grensen mellom kommunene Horten og Re. Den er 4 250 meter lang. Over en strekning på en knapp kilometer følger den traséen til gamle riksveg 306, resten er helt ny veg. Fire overgangsbruer, en bru i veglinjen og en 180 meter lang miljøtunnel inngår i prosjektet. Det meste av vegen har en bredde på 10 meter, unntaket er en 750 meter lang strekning med forbikjøringsfelt. Hele den nye vegen har midtfelt med romlestriper.

Isachsen Entreprenør fra Drammen har vært hovedentreprenør. Rambøll har vært hovedkonsulent. Prosjektet er kostandsberegnet til 376 millioner 2009-kroner. Hele beløpet skal dekkes med bompenger. Innkrevingen begynner 4. januar.

Da vegen ble åpnet, mistet 306 status som riksveg, og tidligere riksveg 19 mellom Kirkebakken og Åskrysset ble omklassifisert til riksveg 325.

Fra grensen mellom Horten og Re er det 730 meter til Stenbjørnrødkrysset hvor riksveg 19 møter E 18. Denne strekningen ble gjort ferdig samtidig med strekningen Kopstad-Gulli i 2007.