Eksperter fra Vegevesnet og NGI inspiserer raset i Hannekleivtunnelen om formiddagen 2. juli, et halvt døgn etter raset. (Bilde: Vegvesenet)
AVSLØRER UNDERSIKRING: Prosjektlederen for E18 i Nordre Vestfold tar bladet fra munnen i et brev til samferdselsministeren. (Bilde: Statens vegvesen)
SIKRING: Nesten 14.000 m3 sprøytebetong ble brukt for å sikre Oslofjordtunnelen. (Bilde: Gaute Christensen, Statens Vegvesen)
Kart over Oslofjordtunnelen med tilbringerveier.

Relativt lite ras

  • Bygg

To geoteknikerer fra Norges Geotekniske Institutt og eksperter fra Vegvesenet inspiserte tunnelen tirsdag formiddag.

De rapporterte at en sone på mellom to og fem cm leirmineral langs en glatt sprekk har sluppet. Dermed raste fjellmasser i en bredde på mellom 1,5 og tre meter og høyde på to - fem meter ut. Dette medførte igjen til at den sørgående tunnelen i et område på 25 - 30 meter er dekket av stein.

-Årsaken til raset er sprekkdannelse i et område med leirmineralisering, sier Roar Gärtner, distriktssjef i Vegvesenet Region Sør.

En sprekk på mellom to og fem centimeter hadde utviklet seg. Det ble anslått at så mye som 200 kubikkmeter stein er rast ut.

Slik lages tunneler - les her.



Ligner på Oslofjordtunnelen

Ettersom mengden masser som har rast ned i veibanen er relativt liten i Hanekleivtunnelen, er det ikke sannsynlig at det ligger noen bil begravd.

I Oslofjordtunnelen i 2003 raste også fjell og sprøytebetong ned i veibanen. Da raste 25 meter av taket i tunnelen ned og sperret veibanen.



Manglet sikring

Reparasjonsarbeidet i Oslofjordtunnelen tok flere måneder.

Der raste store deler av tunnelen etter at for lite sikring i et område med mye leire, ga seg og store steinmasser falt ned i vegbanen.

Nærmere inspeksjon av Oslfjordtunnelen avslørte flere soner med mye leire og mangelfull sikring.



Usikkert fjell

Årsaken til ulykken i Hannekleivtunnelen antas å være for lite sikring i forhold til innslag av leire og slepper som gjør fjellet usikkert.

Det er uvisst om høstens store nedbørsmengder kan ha virket inn og vasket ut bindestoffer i leira.

Porøs

Store deler av Hanekleivtunnelen består av syenitt, en variant av granitt, men med lite kvarts. Fjellet kan være til dels svært porøst. Dermed trengs det mye sikring.

- Syenitt er en fjelltype med dårlig kvalitet, og krever omfattende sikring. Steinen er nesten som en sukkerbit, den er porøs og oppsprukken, forteller informasjonssjef Kjell Hauge ved Norges Geotekniske Institutt til VG .

NGI antyder at for dårlig sikring er mest sannsynlig ulykkesårsak.