VERDENREKORD: Med en undervannskompressor ønsker Rolv Herfjord å oppnå 80 prosent utvinningsgrad fra et undervannsfelt. - Det har ingen klart tidligere, sier han. (Bilde: Anders J. Steensen)
800 MILLIONER: StatoilHydro har bygget om og investret i nytt utstyr på K-lab de siste årene for nær 800 millioner kroner. Bildet viser gass/væske-separatorer. (Bilde: Anders J. Steensen)

Rekordpress tømmer gassreservoar

  • Olje og gass

Kårstø: 10. april starter testen for en 8 MW undervannskompressor levert av MAN Kompressor i Sveits.

Senere i høst vil StatoilHydro få inn en kompressor fra Siemens for å gjennomføre de samme testene.

Hardkjør

Totalt skal kompressoren testes i 3500 timer under forskjellige driftsforhold for å kvalifisere at teknologien kan brukes på Åsgard for å sørge for høy og forlenget gassproduksjon fra feltet.

– Vi har som mål å oppnå en utvinningsgrad på gassfeltet Mikkel som er en av tre felt tilknyttet Åsgardutbyggingen, med 80 prosent. Det er verdensrekord. Det klarer vi ikke uten å sette inn ekstra kompressorer for å opprettholde produksjonsvolumene fra gassbrønnene, sier prosjektleder i Åsgard for gasskompresjon, Rolv Herfjord.





Flere opsjoner

StatoilHydro har flere muligheter for når de skal installere gasskompressorer. De kan plasseres på gassplattformen Åsgard B, Det kan bygges en ny gasskompresjonsplattform eller de kan velge å sette enhetene på havbunnen. Hva som til syvende og sist blir valgt når kompresjon må settes i drift i 2013 – 2014, er ikke avklart.

– Fordelen med undervannskompressorer er at jo nærmere reservoaret de kommer, desto større virkning har de. Med kompressorer som står på havbunnen nær reservoaret kan vi få ut mer gass enn dersom de plasseres på et dekk. Dessuten kan utstyret gjøres mer kompakt og dermed lettere. Noe som kan være fornuftig uansett, sier Herfjord.





Skal teste to forskjellige fabrikat

MAN-kompressoren har elektrisk drift. I motsetning til Siemens løsning, er denne horisontal. Begge leverandørene har magnetlagret aksling. Slik StatoilHydro tenker seg løsningen, vil turtallsstyringen med kraftforsyning og frekvensomformere plasseres på dekk, sammen med nødvending kontrollutrustning.

Årsaken til det er at kompressoren er tenkt plassert på Midgard-feltet som ligger nærme Åsgard B plattformen.

– Dette vil gi en enkel undervannsløsning. Totalt vil en installasjon på havbunnen bestå av en gass/væske-separator, en pumpe og kompressoren. Alt skal gjøres uttrekkbart for enkelt vedlikehold. Under normal drift skal kompressoren kunne kjøres i fem år uten nødvending stans for vedlikehold.





Eneste i verden

StatoilHydro har investert betydelig for å kunne gjennomføre en slik test. Det er bygget en stor gassløyfe og en sløyfe for væske, slik at det er mulig å kunne simulere alle mulige driftsforhold for undervannskompressorer ved å blande gass og væske. Kraftforsyningen er også ny, ved at det nå er mulig å kunne teste utstyr med effektbehov helt opp til 20 MW.

– Vi er det eneste laboratoriet i verden hvor det er mulig å kunne teste i fullskala for denne typen utstyr. Alle andre steder kan systemer kun testes i skala av det reelle utstyret, forteller sjef ved laboratoriet. Fordelen ved å bruke oss er at vi alltid har gass tilgjengelig i store volum slik at vi kan simulere reelle brønnstrømmer., Trond Austrheim.

Han kan ikke bekrefte om testene for undervannskompresjon Ormen Lange også vil gjennomføres ved K-lab, men kan ikke utelukke dette.