Konstruksjonsskipet bygges ved Aker Langsten og leveres i 2008. Skipet skal dra en plog som brukes til rørlegging. Farstad Shipping kontraherer skipet og leier det ut til Saipem. Prosjektet er det største i Farstad Shippings historie og det første skipet. (Bilde: Rolls Royce)
UT 712 L: Installert motoreffekt på 16.000 hk. I tillegg til forsyningstjeneste har skipet ankerhåndterings- og slepefunksjoner. Det er 78,3 meter lang og har en bredde på 17,2 meter. Olympic Shippings UT 712 L skal bygges ved Aker Yards, Søviknes.
Søviknes Verft er et datterselskap i Aker Brattvaag Gruppen. (Bilde: Aker Brattvaag)

Rekord for norske verft

  • Industri

Etter flere magre år startet oppturen for verftsindustrien i 2004. Nå har de aller fleste verft mer enn nok å gjøre til midten av 2008.

– Det har aldri vært bedre tider på norsk verft. Og jeg er sikker på at det vil vedvare en god stund, sier Egil Holland i bransjeorganisasjonen Norsk Industri.

Tpler like vilkår

Han ser svært lyst på situasjonen.

– Dette viser at norske verft er konkurransedyktige så lenge vilkårene er like. Nå må vi utnytte situasjonen til å videreutvikle industrien.



Ønsker samarbeid om gassdrift

Skipsindustrien regnes av mange som mer utsatt enn offshoreverftene. Egil Holland mener at må satse på høyteknologi dersom skipsindustrien for styrke konkurranseevnen.

– Norske myndigheter må legge til rette for en god infrastruktur for påfyll av drivstoff til gassdrevne skip. Bygging av slike skip kan ta over når offshorebyggingen eventuelt vil avta, sier Holland.



Bonanza på Nordvestlandet

Verftene på Nordvestlandet som lenge har slitt, har nå også opp mot 70 prosent av den samlede virksomheten av nybygg ved norske verft.

Ifølge Sunnmørsposten har de fire Aker-verftene på Sunnmøre og i Romsdal avtaler til rundt 14 milliarder kroner og ordrer som går langt inn i 2009.

Kleven Maritime, som for et par år siden kjempet desperat for å holde hjulene i gang, har nå ordrer for nærmere sju milliarder kroner.



Samarbeider i ingeniørjakten

Verftsindustrien på Sunnmøre går nye veier for å hente arbeidskraft, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi setter nå i gang et fellesprosjekt for å importere ingeniører til industrien her. I Norge er markedet støvsugd for den tyngste kompetansen, sier Svein Rødset, daglig leder i Maritim Forening Søre Sunnmøre.

Foreningen satser spesielt på arbeidskraft fra Nederland og samarbeider med den norsk-nederlandske rekrutteringsbedriften Placement.