VELKOMMEN: Reiselivsnæringen tror oljeboring vil skape positive ringvirkninger. (Bilde: colourbox)
-Reiselivsnæringen er positiv til all næringsvirksomhet, sier regiondirektør i NHO reiseliv, Geir Solheim. (Bilde: NHO)

Reiselivsnæringen sier ja til oljeboring

  • Olje og gass

Konkraft-rapporten ”Olje- og gassvirksomhet i nord” påpeker at petroleumsvirksomhet vil være positivt for reiselivsnæringen i området.

Positivt reiseliv

NHO reiseliv går langt i å støtte dette synet.

– Reiselivsnæringen er positiv til all næringsvirksomhet. Når nordnorsk næringsliv går godt, går også reiselivsnæringen godt. For eksempel har Snøhvit-utbyggingen i Hammerfest løftet reiselivet i Finnmark til nye høyder, sier Geir Solheim, regiondirektør i NHO reiseliv Nord-Norge.

Han understreker at det er noen som er mer skeptiske. Dette gjelder først og fremst de som driver med opplevelsesturisme





Varer hele året

Solheim sier yrkesrelaterte overnattinger er viktigst for reiselivsnæringen ettersom etterspørselen for dette segmentet strekker seg over hele året.

– Dessuten er petroleumsnæringen stor på kurs og konferanse. Og en eventuell utbygging kan også skape et marked for teknologiinteresserte turister, sier han.

– Må stilles krav

Solheim understreker at det må stilles strenge krav til synlighet og sikkerhet.

– Vi er inneforstått med at det er nødvendig å bore med rigger, men de faste installasjonene må være under vann. Og eventuelle landanlegg må gjøres så lite synlige som mulig. Det må også stilles de strengeste kravene til sikkerhet. Et oljeutslipp kan få katastrofale konsekvenser for reiselivsnæringen. Men næringen er kommet mye lengre enn den var når man startet virksomhet i Nordsjøen. Og det er større fare for utslipp fra en oljetanker som går utenfor kysten enn fra petroleumsvirksomheten, sier han.

Reiselivsdirektøren tror også at oljeindustrien med sine finansielle muskler kan bidra til å kvalitetsutvikle varemerket Lofoten og selge Nord-Norge som turistattraksjon.

Les også:

Lokal usikkerhet

Styreleder Svenn Arne Gundersen i Lofoten turlag rapporterer ganske riktig om en medlemsmasse som er rimelig delt på midten, mens paraplyorganisasjonen Destination Lofoten vil vente på konsekvensutredninger.

– Vi trenger mer kjøtt på beina. Det er for eksempel ikke undersøkt om hvorvidt merkevaren vil ta skade. Vi har som utgangspunkt at næringen ikke tar skade så lenge ilandføringsanleggene ikke er synlige, men vil ikke si verken ja eller nei foreløpig, sier daglig leder Jan Rune Yanni Vikan.