PROSJEKTER

Regjeringen sikrer finansiering av E18 ut av Oslo: – Ingenting kan stoppe prosjektet

Dale legger fram bompengeproposisjon for Vestkorridoren-utbygging.

Regjeringen legger fram bompengeproposisjon for E18 Vestkorridoren ut av Oslo, og byggingen kan dermed starte i løpet av et års tid.
Regjeringen legger fram bompengeproposisjon for E18 Vestkorridoren ut av Oslo, og byggingen kan dermed starte i løpet av et års tid. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
AV NTB OG PER HELGE SEGLSTEN
20. des. 2019 - 09:02

Regjeringen bevilger penger til ny E18 vestover mellom Lysaker og Ramstadsletta. – Ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet, sier samferdselsministeren i følge Aftenposten.

E18-prosjektet har lenge vært omstridt i den politiske debatten. I høst underskrev flertallet i Viken, representert ved Ap, MDG, SV og Sp, en erklæring som gikk ut på å fryse prosjektet. De ønsker ikke at prosjektet skal fortsette før Oslo og Viken, som nye lokale parter, har kommet til enighet

Men fredag, i forbindelse med statsråd, vil regjeringen legge fram en bompengeproposisjon, hvor de garanterer finansieringen av prosjektet.

– Lysaker-Ramstadsletta vil nå bli satt i gang for fullt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

I Samferdselsdepartementet får NTB opplyst at prosjektet er beregnet å koste 16,3 milliarder kroner. Staten skal ta 34 prosent – 5,5 milliarder kroner – av regningen. De resterende 10,8 milliarder kronene hentes inn fra bompenger.

Utbyggingen av E18 Vestkorridoren mellom Oslo og Bærum er godt i gang. Her sett fra Lysaker, mot Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Forenklet lokk skal kutte kostnadene

Planleggingen har gått sin gang

Det er imidlertid ikke slik at arbeidet med E18 Vestkorridoren har stått stille før Dale nå legger fram proposisjonen som skal sikre finansieringen av prosjektet. Etter at Vegvesenet brukte mer penger enn beregnet på eiendomskjøp, og ikke fikk bevilget mer i 2019-statsbudsjettet, stanset planleggingen opp fra nyttår. Men da det likevel ble bevilget 340 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett, ble arbeidet satt i gang igjen.

I følge Vegvesenet forsinket den midlertidige budsjettstrupingen E18 Vestkorridoren med ett år, og gjorde det ca. 100 millioner dyrere, men siden juni har planleggingen av prosjektet pågått for fullt.

I slutten av november lyste Vegvesenet ut oppdraget med å lage reguleringsplan for den østligste parsellen av Vestkorridoren, fra Høvik til Ramstadsletta, som blant annet omfatter avkjøring mot Sandvika og tilkobling til E16.

Også arbeidet med å kjøpe eiendommer langs E18-traseen fortsetter, og Vegvesenet er i ferd med å lyse ut et oppdrag om bistand til slike eiendomskjøp.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Trafikk, kaos og kø

Fylkesråd Kristoffer Robin Haug (MDG) for kollektivtransport i Viken er ikke fornøyd med at prosjektet går i gang til tross for massiv motstand.

– Dette er maktmisbruk. Regjeringen vil tvinge gjennom milliardinvesteringer til en monstermotorvei som vil skape mer trafikk, kø og kaos, stikk i strid med det politiske flertallet i både Viken og Oslo og på tvers av det man ble enige om i Oslopakke 3-forhandlingene i 2016, sier Haug i en epost til NTB.

Han mener det finnes langt bedre alternativer å bruke penger på, og han nevner blant annet ambulanseberedskap i Nord-Norge, sikring og vedlikehold av veier og nye løsninger for kollektivtrafikk, sykkel og gange.

– Regjeringen velger å klamre seg fast i gårsdagens betonggrå samferdselspolitikk og kaster bort milliarder på en kapasitetsøkende vei som vil skade både helse, miljø og klima. Dette er en krampetrekning fra en desperat minister i en døende regjering, sier han.

Det er flere årsaker som ligger bak det østafrikanske landets beslutning. Bildet er fra Oslo en vintermorgen.
Les også

Etiopia: Forbyr import av bensin- og dieselbiler

Fortidens politikk

Også byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er skuffet og sier til Aftenposten at han vil snu alle steiner for å se på om det er noe Oslo sammen med Viken kan gjøre for å stanse prosjektet.

Også han mener veien vil føre til mer trafikkaos, i tillegg til dårligere luftkvalitet og økte klimagasser.

– For flertallet i Oslo er klima og miljø et hovedanliggende. Dette er i strid med det regjeringen selv har sagt, nemlig at trafikkveksten skal skje ved hjelp av kollektivtrafikk, sykkel og gange, sier han.

– Dette er en politikk på vegne av fortiden, ikke fremtiden, understreker han.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Reduserer støv og støy

På den andre siden står stortingsrepresentant Nils Aage Jegstad (H) som i årevis har kjempet for realiseringen av ny E18.

– Dette er en Europavei av stor nasjonal og regional betydning. Men det er ikke minst viktig for dem som bor og/eller arbeider langs traseen at en på denne måten reduserer støv- og støyplagene, sier Jegstad via kommunikasjonsrådgiver Torjus Løkken i en epost til NTB.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.