Regjeringen øker ikke NOx-avgiften

  • Industri

Regjeringen har fortsatt tro på at Norge skal klare å innfri forpliktelsene om å redusere NOx-utslippet med 20 prosent på litt over to og et halvt år.

Utslippsmengden tilsvarer NO x-utslipp fra hele Norges veitrafikk.

Knalltøft

– Det blir knalltøft, det er det ingen tvil om. Men vi har som mål å få det til, sier statssekretær Henriette Westrin i Miljøverndepartementet.

Westrin vil ikke kommentere om regjeringen endrer NO x-avgiften i statsbudsjettet som presenteres førstkommende fredag.

Men etter det TU.no erfarer er det lite sannsynlig at regjeringen øker avgiften på 15 kroner per kg NO x-utslipp. Først vil Miljøverndepartementet forsøke å få til en frivillig miljøavtale med 14 næringsorganisasjoner.

Snart klar

Departementet like rundt hjørnet med å presentere et tilbud overfor NHO, som leder arbeidet med avtalen på vegne av bransjene.

Spørsmålet er om tilbudet vil være spiselig for de 14 næringsorganisasjonene som har sagt seg villig til å redusere NO x-utslippene med henholdsvis 12 000 tonn NO x i 2010, og totalt 15 900 tonn i 2012.

Tilbudet er mindre enn Norge har forpliktet seg til å redusere innen 2010, i henhold til Göteborgprotokollen.

Kan øke avgift

Blir ikke næringsorganisasjonene og departementet enige, kan NO x-avgiften bli skrudd kraftig opp.

– Det er viktig å få avklart om vi får på plass en avtale eller ikke, men dersom avgift også framover blir hovedvirkemiddelet må vi hele tiden vurdere om vi skal øke avgiften, sier Westrin.

Statens forurensingstilsyn har beregnet at NO x-avgiften må være på mellom 50-60 kroner om NO x-utslippet skal reduseres til 156 000 tonn per år. Mange mener imidlertid at dette beløpet er for lavt.

Peker på Yarwill

Selv mener Westrin dagens NO x-avgift på 15 kroner tonnet allerede har gitt resultater, og viser til Yara og Wilhelmsens planer om å rense utslipp fra maritim sektor gjennom Joint Venture-selskapet Yarwill.

– Yarwills renseteknologi er så billig at det ser ut som om utslippsreduksjoner kan nås innenfor dette kostnadsnivået.

Westrin skylder på tidligere regjeringer for å forklare hvorfor Norge ligger langt bak i arbeidet med å redusere NO x-utslippene.

Internasjonal troverdighet

– Tidligere regjeringer har skjøvet på dette arbeidet, vi var den første regjeringen som innførte NO x-avgift i fjor. Det er viktig å komme i mål, for Norge er ett av de landene som blir hardest rammet av sur nedbør. Skal vi ha noen troverdighet internasjonalt, er vi nødt til å redusere utslippene før vi skal videreforhandle Göteborgprotokollen etter 2010, sier Westrin.

Bellona-nestleder Marius Holm mener det er påfallende liten interesse blant opposisjonspolitikere når det gjelder regjeringens håndtering av NO x-avgiften.

Etterlyser opposisjonen

– De tidligere miljøvernministrene Børge Brende og Knut Arild Hareide gjorde fint lite for å redusere NO x-utslippene. Uansett må finansminister Kristin Halvorsen nå velge mellom provenyinntekter fra avgiften og reduserte NO x-utslipp, mener Bellonas Marius Holm.

Bellona støtter NHOs arbeid med å få i stand en miljøavtale, og mener dette er eneste farbare vei for å redusere NO x-utslippene.