Et LED-lys for hver 40. meter markerer midtdeleren mellom Skaberud og Kolomoen, før øvrig er det ingen andre lyskilder enn bilene. (Bilde: Anders Haakonsen)
Avtroppende stortingsrepresentant Eirin Faldet kutter snoren med assistanse fra regionvegsjef Sidsel Sandelien og fylkesrådsleder Siv Tørudbakken. (Bilde: Anders Haakonsen)
Kolomoen bru er det nye landemerket på E 6 i Hedmark. (Bilde: Anders Haakonsen)

Rask framdrift på Hedmarks første fire-feltsveg

Utvidelsen fra to til fire felt har en kostnadsramme på 724 millioner kroner. Det er nå klart at prosjektet holder seg innenfor rammen. Anleggsarbeidet er utført av Hæhre Entreprenør.

Den raske framdriften ble understreket av flere talere under åpningen. Utbyggingsdirektøren i Vegdirektoratet, Lars Aksnes gjorde et poeng av at det er produsert 1 100 meter fire-feltsveg pr. Uke på det to E 6-prosjektene Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen til sammen. Det er 50 meter mer enn på OPS-prosjektet mellom Grimstad og Kristiansand.

Den nye E 6-strekningen er den første fire-feltsvegen i Hedmark. I følge byggeleder Terje Halbakken i Statens vegvesen er den også den mest spennende og innovative fire-feltsvegen i landet. - På dette prosjektet har håndbøkene blitt betraktet som veiledende, sa han.

Kreativiteten er iøynefallende for alle brukere av vegen. Midtrekkverket er laget av rusttregt stål, som krever mindre energi å framstille enn galvanisert stål. Rekkverket har også lengre levetid fordi det ruster langsomt. Men det ser ikke slik ut - det første rustlaget har allerede kommet. Det gir rekkverket en rødbrun og uvant farge. Stålet har en sammensetning som gjør at det etter hvert vil reagere med SO2 i luften. Da vil det oppstå et tynt skikt som beskytter det mot den videre rustprosessen.

I mørket er det noe som er mye mer påfallende enn fargen på rekkverket: Det er ingen lysmaster på den nye vegen. Den eneste «belysningen» er små LED-lys på lave stolper plassert med 40 meters mellomrom. Disse markerer midtdeleren, men har ingen opplysende virkning. Det er bilene som sørger for belysningen.

Rampene er markert på samme måte, men her får man hvitt lys bare hvis kjører i riktig retning. Hvis man forviller seg inn på en gal rampe, får man rødt lys.

Valget av lys gir en betydelig besparelse i strømforbruket. Hvert LED-lys brukker en watt. Levetiden er 14 år.