BYGG

Rådgiverne skal bli mer synlige

MERKENAVN: Morten Engh mener både RIF og bedriftene må bli fllinkere til å bygge merkenavn.
MERKENAVN: Morten Engh mener både RIF og bedriftene må bli fllinkere til å bygge merkenavn. Bilde: Joachim Seehusen
Joachim Seehusen
16. mai 2011 - 11:45
Vis mer

– RIF skal bli mer synlig, både overfor myndighetene og i mediene og samfunnsdebatten. Og ikke minst overfor ungdom.

Det sier Morten Engh, ny styreleder i Rådgivende Ingeniørers Forening. For en forening som opp til 70-tallet underla medlemsbedriftene forbud mot annonsering er det en dramatisk utvikling som har funnet sted.

TU mener: Anonyme rådgiveres forening

Færre og større

Gjennom de siste årene har de store bedriftene drevet et rått oppkjøpsrace. Det blir stadig færre av både de små og de mellomstore RIF-bedriftene.

i 1991 hadde foreningen 362 medlemmer med 4066 ansatte. For ti år siden var tallet redusert til 321 medlemmer mens tallet på ansatte hadde økt til 5772. I dag er det igjen 237 bedrifter, men tallet på ansatte har vokst til 7800. Mer enn 5500 av disse er ansatt i de seks største.

– Det er ikke til å stikke under stol at RIF i dag er dominert av de seks store firmaene. Det betyr at synliggjøring av aktørene er blitt viktigere enn det var. RIF har dreid mer over til å påvirke våre rammebetingelser, i tillegg til å utvikle verktøy for bedriftene som tidligere var en dominerende aktivitet.

Les også: Rådgiverbransjen på topp blant ingeniørstudentene

Må ha utvidet fokus

Engh vil ikke være med på at denne endringen mot færre og større enheter i medlemsmassen er en stor utfordring for organisasjonen.

– Nei, ikke verre enn vi kan håndtere. Vi har løst det ved å utvide fokuset, vi har ikke tatt bort mye. RIF ønsker at også de små bedriftene skal føle seg velkommen.

Engh tror utviklingen vil fortsette, og han frykter ikke at tilstrømningen av nye mindre ingeniørbaserte rådgivningsbedrifter vil stanse opp.

Morten Engh, Rambøll, styreleder RIF
UNGDOM: Morten Engh peker på at i tillegg til at det er mange og store oppgaver så går snart mange av med pensjon. Arbeidsmarkedet ser lyst ut for yngre ingeniører. Joachim Seehusen

Kommer stadig nye fag

– Jeg tror de store vil fortsette å bli større, men det vil alltid være plass til nisjebedriftene. Det har aldri vært store barrierer for å starte nye bedrifter i vår bransje, spesielt fordi det er lave investeringer som kreves. Likevel tror jeg nok at barrierene er i ferd med å bli noe høyere, blant annet fordi kundene i større grad enn tidligere krever en totalpakke. På den annen side er det en utvikling hvor vi ser at det allerede er fag representert i RIF i dag som ikke fantes for 15 år siden.

Mens en typisk RIF-bedrift for noen år siden hovedsakelig hadde ingeniører og sivilingeniører ansatt, er i dag både jurister, arkitekter og økonomer vanlige.

– Det er et naturlig resultat av at bedriftene er blitt større. I tillegg har det vokst fram nye områder, som akustikk, brann, bygningsfysikk, miljø og klimarelaterte problemstillinger. Vi ser ofte at der to fag møtes, vokser det ofte fram nye nisjer i grensesjiktet.

Les også: RIF + Arkitektbedriftene kan bli sant

Synlig

RIF har en strategi om å gjøre seg mer synlig. Det kan vise seg å bli en tøff ambisjon. Tradisjonelt har ingeniørene vist seg som en gruppe med lav interesse for å ta del i politiske brytinger eller være synlige i avisspaltene. Ingeniørenes motvilje mot unøyaktigheter fremheves gjerne som en viktig årsak.

– Det må være god substans i det vi sier og gjør. Likevel skal vi være friske. Vi brukte mye tid på kvalitetssikring av "State of the nation" (rapport RIF ga ut i mars i fjor om tilstanden til offentlig infrastruktur og eiendom, red.anm.). Det skal vi fortsette med.

Engh frykter ikke at det kan bli vanskelig å finne en dyktig ingeniør i egne rekker som er villig til å stille i et debattprogram på TV om en problemstilling med mange og store tekniske utfordringer.

– Vi skal vite hva vi snakker om, ja. Det kan vi oppnå ved å kombinere RIFs administrasjon og eksperter rundt i bedriftene. Da kan vi stille i debatter og snakke ut fra en dybdekunnskap vi faktisk har.

Les også: Rådgiverne vil ha passivhus

Bygge merkevare

Engh ser et stort behov for merkevarebygging hos rådgiverne.

– Fremtiden for ingeniører – i hvert fall i landbasert virksomhet – har ikke vært mer lysende siden slutten på andre verdenskrig. I snitt er offentlige bygg og infrastruktur for dårlig vedlikeholdt. Det er et stort behov ikke bare for nybygg, men også for fornying. Det faller sammen med at store ingeniørkull skal pensjoneres i de neste tiårene. Dette er samlet sett et så godt budskap at det må vi få ut.

– Vi må bli mer synlige og være til stede på utdanningsstedene. Det er også viktig for oss å ha bedrifter med sterke merkenavn. Flere av våre medlemsbedrifter begynner å bli godt kjente. Eksempler på slike fra andre bransjer er Statoil, Aker og de store revisjonsselskapene. Dette er bedrifter de unge har hørt om og kan tenke seg en fremtid i. På noen områder kan RIF stå frem på vegne av bransjen, mens det på andre måter må være bedriftenes ansvar å bygge merkevaren.

Les også: Fikk pris for tunnellys

Påvirke

Som bransjeforeninger flest har også RIF et ønske om å påvirke rammebetingelsene for sine medlemmer. Der står den tunge ingeniørorganisasjonen i en særstilling. Behovet for tjenestene er stort.

– Vi ønsker å bli bedre i stand til å påvirke bevilgningstakt, måten det offentlige jobber på, hindre forfall og utbedre etterslep og ikke minst kontraktsforholdene.

Så ønsker RIF å få rådgiverne tidligere inn i byggeprosessene.

– Det kan være smart for byggherrene å ta oss med tidligere, da kan de i større grad gjøre de beste valgene tidlig i prosessen. Det kan gi bedre og billigere bygg. I sin ytterste konsekvens kan det bety at det ikke blir bygget i det hele tatt.

– Skal dere fraråde byggherren å bygge?

– Det kan hende det beste alternativet er å beholde det han har. Vi skal være gode rådgivere, og hvis det er mer regningssvarende å renovere eller bygge om enn å bygge, skal vi gjøre det klart for kunden. En kunde som opplever at vi tilfører merverdi, kommer tilbake til oss.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.