PRISVINNER: Per Kristian Røren Lien ble onsdag ettermiddag kåret til årets unge rådgiver under RIFs høstmøte. Han fikk prisen for trafikksikker lysinstallasjon i Bjørvikatunnelen. (Bilde: Jan Kjetil Johnsrud)

Fikk pris for tunnellys

  • Bygg

Røren Lien fikk overrakt prisen under høstmøtet til Rådgivende Ingeniørers Forening(RIF) onsdag kveld.

– Dette var artig. Selv om jeg fikk vite at jeg var nominert, hadde jeg ikke ventet dette, sier en beskjeden og svært sliten prisvinner. Han har nemlig bare sovet et fåtall timer de siste to døgnene fordi han og selskapet han er ansatt i, Electronova, skal rekke leveringsfristen for et nytt oppdrag.

– Akkurat nå tror jeg at jeg svarer bedre for meg på en epost enn gjennom et intervju, sier han.

ÅRETS VINNERE: Tom Baade-Mathiesen fra Norconsult (t.v.) fikk pris som årets ildsjel bl.a. for sin innsats for å lage RIFs oppsiktsvekkende analyse av det offentlige Norge gjennom dokumentet "State of the Nation", mens Per Kristian Røren Lien fikk pris som Årets unge rådgiver. I midten RIF-direktør Liv Kari Hansteen. Foto: Jan Kjetil Johnsrud
ÅRETS VINNERE: Tom Baade-Mathiesen fra Norconsult(t.v.) fikk pris som årets ildsjel bl.a. for sin innsats for å lage RIFs oppsiktsvekkende analyse av det offentlige Norge gjennom dokumentet "State of the Nation", mens Per Kristian Røren Lien fikk pris som Årets unge rådgiver. I midten RIF-direktør Liv Kari Hansteen. Foto: Jan Kjetil Johnsrud Jan Kjetil Johnsrud

Mange kandidater

I år var det enda flere kandidater til prisen. Juryen besto av RIF-direktør Liv Kari Hansteen, Multiconsult-direktør Ola Dalen, ansvarlig redaktør Tormod Haugstad i Teknisk Ukeblad og Børge Bertelsen i Myklebust AS(leder).

– RIF firmaene Electronaova, Rambøll, Multiconsult, Asplan Viak, Sweco, COWI og Via Nova hadde til sammen nominert 14 enkeltrådgivere, samt et miljø bestående av tre rådgivere. Likevel utpekte årets vinner seg ut som en tydelig favoritt med sine nytenkende lysløsninger i Bjørvikaprosjektet, uttaler juryen.

Egen oppfinnelse

Per Kristian Røren Lien fikk altså prisen for en helt egen oppfinnelse når det gjelder trafikksikker lyssetting i Bjørvika-tunnelen.

LASERLINSER: Laserlys skal lede bilistene på rett veg når det er midlertidige endringer i kjøremønsteret.
Per Kristian Røren Lien fikk altså prisen for en helt egen oppfinnelse når det gjelder trafikksikker lyssetting i Bjørvika-tunnelen. TRINN 1: Laserlys skal lede bilistene på rett vei når det er midlertidige endringer i kjøremønsteret. FOTO: Mona Strande Mona Strande
REFLEKTOR: I asfalten er det lagt inn reflektorer som sender laserlyset opp igjen.
TRINN 2: I asfalten er det lagt inn reflektorer som sender laserlyset opp igjen. FOTO: Mona Strande Mona Strande

– Jeg har vært med på Bjørvika-prosjektet helt fra begynnelsen og fått anledning til å jobbe sammen med Statens Vegvesen. Det har tatt lang tid fordi vi først fant fram til en veldig fin løsning som viste seg å ikke holde i praksis, slik at vi måtte begynne på nytt, sier han.





Flere problemer

Hva var problemet?

– Hovedproblemet var mekanisk slitasje, korrosjon og vanninntrenging, samt nye problemer ved reasfaltering. Derfor fant vi ut at det ikke var noen grunn til å ha noe i asfalten i det hele tatt. Vi fant en reflektor som tålte piggdekk og var korrosjonsfri. Eneste problemet var at den var forholdsvis dyr å plassere i veibanen.

Må den aldri skiftes?

– Jo, det må den sikkert, men foreløpig ser det lyst ut. Hvis den må skiftes, er det bare å ta den ut og legge ned en ny.

Finnes ikke det ikke andre som har funnet fram til samme løsning?

– Ikke som jeg vet om. I så fall er det bare å gratulere dem.

SE FLERE BILDER FRA BJØRVIKATUNNELEN .

Fysikalsk elektronikk

Røren Lien er utdannet sivilingeniør innen fysikalsk elektronikk ved NTNU i 2004. Han har jobbet som undervisningsassistent i havlederteknologi og enbrikkesystemer, hatt sommerjobb hos Intopto hvor han jobbet med ny laserteknologi og utvikling av gassdeteksjonssystemer.

Han fikk tildelt stipend fra Norges Forskningsråd for masteroppgaven. Siden 2005 har han jobbet hos Electronova som rådgivende ingeniør.

Juryens begrunnelse

Juryens øvrige begrunnelse var slik:

"I dette prosjektet fant kandidaten opp, utviklet og implementerte en ny trafikksikkerhetsinstallasjon. Andre tekniske løsninger finnes og har vært prøvd ut uten hell i Norge. Kandidatens løsning representerer derfor ikke bare en ny teknisk løsning på et kjent problem, men også en løsning på et driftsmessig problem knyttet til særnorske forhold.

Han har altså benyttet hele sin ingeniørfaglige bakgrunn og kommet opp med en innovativ løsning på et kjent problem innen et felt som angår mange – trafikksikkerhet. Videre har han satt denne løsningen ut i livet i et prestisjeprosjekt med en krevende oppdragsgiver, Staten Vegvesen.

Foruten dette enestående prosjektet har kandidaten, som er utdannet sivilingeniør ved NTNU innen Fysikalsk elektronikk, vært engasjert i utviklingen av nye og energibesparende belysningsløsninger for veg og gate, samt bidratt til videre utvikling innen FDV verktøy for elektroniske installasjoner langs veg og i tunell.

Kandidatens CV’en viser også allsidig aktivitet i studietiden som styrerepresentant, klassetillitsvalgt og undervisningsassistent.

Kandidaten oppfyller derfor på en solid måte RIF prisens sentrale kriterium om at den skal gis for fremragende arbeid innenfor prismottakers arbeidsområde / fagfelt, med vekt på den verdi arbeidet har for å øke den alminnelige anerkjennelse av rådgivernæringens betydning for samfunnet."

Prisvinneren får bli med på den årlige FIDIC konferansen. FIDIC er verdensorganisasjonen for rådgivere og fjorårets vinner Trygve Sagen var med til India i høst. Neste år avholdes den i Tunisia i september. Da er årets vinner invitert til å bli med.