Provoserte og vant

Stavanger, ONS: Konkurransen for unge medarbeidere i oljeindustrien ble vunnet av et lag fra Det Norske Veritas (DNV). Det var den store entusiasmen, innholdet samt et overraskende sluttpoeng som gav seieren. På de neste plassene fulgte Norske Shell AS og Statoil.

Den siste dagen på ONS-konferansen var viet kommende generasjoner. Her skulle åtte lag med yngre medarbeidere fra oljeindustrien utfolde seg. Forutsetningen var å sprenge nye grenser.

Åtte firmaer tok utfordringen og meldte på lag. Medlemmene skulle representere begge kjønn, forskjellige utdanningsområder og de skulle være mellom 22 og 30 år gamle. Det skulle handle om nye energiformer, nye måter å arbeide på og miljøet skulle settes i sentrum. Og aller helst skulle budskapet provosere konferansens eldre deltagere.

Budskapene skulle fremføres på scenen i konferansesalen og publikum stemte etter Vidar Lønn Arnesens velkjente mentometerknapp-metode. Audiovisuelle hjelpemidler var tillatt.

De åtte lagene var fra både oljeselskaper og serviceselskaper: ABB, BP, Det Norske Veritas, Norsk Hydro, Norske Shell, Phillips Petroleum, Schlumberger og Statoil. Hvert av lagene fikk 20 minutter til sin fremføring. Avstemningen i salen foregikk umiddelbart etter fremføringen. Resultatene ble fremvist i prosenter og ikke i antall rene stemmer.

- Vi har alltid hatt vanskeligheter med å vekke interesse for temaet den siste dagen. Med dette ungdomsarrangementet har vi truffet blink, sier ONS-general Kjell Ursin-Smith, som lover at begivenheten vil gjentas om to år.

For tilbakeholdne

- Ungdommen er for lite vågal. De må provosere mer og tørre å stå mer på egne ben. Ikke gå i flokk, oppfordret den 91 år gamle filosofiprofessoren Arne Næss (91). - Altfor meget handler om å bli rik fort. Det er viktig å være tålmodig og vinne erfaring. Jeg ble professor altfor raskt, og det har sannsynligvis hindret meg senere, sa mannen som var den yngste filosofiprofessoren ved Universitetet i Oslo noensinne.

Forskjellig ståsted

Lagenes fremføringer var ganske forskjellige; ABB satstet på rollespill, mens både Norsk Hydro og Shells presentasjoner var videoinnslag. Imponerende teknikk, men lite provoserende. Det slående ved fremføringene var hvor forskjellig leverandørindustrien oppfatter bransjens utfordringer i forhold til oljeselskapene.

Mens ABB snakket om samarbeid mellom leverandører og oljeselskaper, kanskje også med jobbrotasjon, snakket oljeselskapene om samarbeid mellom bedriftens forskjellige utenlandskontorer og hjemmekontoret. Forholdet til leverandørene ble ikke omtalt. Heller ikke samarbeidet med skole og myndigheter.

Enkelte innslag virket mer som informasjonsavdelingens melding til ansatte og aksjonærer om bedriftens store fortreffelighet, enn som reflekterte meninger med innhold fra bedriftens yngre medarbeidere. Men det var flott både å se og høre på.