PROPELL: Ulstein Aquamaster Azipull høster lovord. Rolls-Royce vil utvikle enda bedre propeller med NTNU/Marintek-hjelp. (Bilde: Rolls-Royce Plc)
PROPELL Ulstein Aquamaster Azipull høster lovord. Rolls-Royce vil utvikle enda bedre propeller med hjelp fra NTNU/Marintek. (Bilde: Rolls-Royce Plc)

Propellenes Rolls-Royce

  • produksjon

Det verdensomspennende konsernet med martimt hovedkontor og utviklingsavdeling i Norge samarbeide tettere med universitets- og forskermiljøet i Trondheim.

Rolls-Royce har formalisert samarbeidet med NTNU/Sintef.

Rolls-Royce har etablert 25 såkalte University Technology Center (UTC) rundt om i verden. Senteret som nå etableres ved NTNU/Marintek er det første i sitt slag i Norge, og det andre i Norden. Tidligere er det etablert et UTC ved Chalmers i Gøteborg.

Feildimensjonert

Trondheimsmiljøet har i lang tid samarbeidet med Rolls-Royce Marine om å forske på skipspropeller og skipsdesign. Hittil har skip og propulsjonsanlegg stort sett vært konstruert for optimal ytelse og egenskaper i stille vann.

Konstruktørene har i begrenset grad inkludert sjøgangen ved å legge inn grovt anslåtte sikkerhetsmarginer.

En årsak kan være at kontraktfestede ytelser skal måles i stille vann.

Går i bølger

Havgående skip går kun unntaksvis på flatt hav. Dagens praksis gir derfor ikke skip som er optimale i forhold til den oppgaven de skal utføre. I tillegg har bruken av grovt anslåtte sikkerhetsmarginer ført til at mange konstruksjoner er overdimensjonerte.

Mer alvorlig er at noen konstruksjoner er underdimensjonert, gjerne fordi de faller utenfor tidligere erfaringsgrunnlag.

Forsker på sjøgang

Med dette som bakgrunn har Rolls-Royce tatt initiativ til etableringen av et ”University Technology Centre” ved NTNU.

Forskningsområdet for senteret blir ”Performance in a Seaway”, som i praksis vil bety forskning på framdrift av skip i sjøgang, og der hovedvekten legges på propulsjon og forhold knyttet til propellere.

Senteret har i sitt første operasjonsår et budsjett på 4,5 mill NOK, som dekkes med en andel på 85 prosent fra Rolls-Royce og 15 prosent fra Marintek. Partene ønsker å øke senterets budsjett til om lag 8 millioner kroner per år innen 2007.