E18 mellom Grimstad og Kristiansand åpnes i dag. Den 38 kilometer lange strekningen ble bygget på 3 år, like lang tid som skal brukes på 11 kilometer i Vestfold og Telemark. (Bilde: Anders Martinsen)

– Privat veibygging går raskest

  • Bygg

Dette er OPS

  • OPS står for Offentlig Privat Samarbeid
  • Stortinget bestemte (ved behandling av NTP 2002-2011) at tre veiprosjekter skulle gjennomføres som prøveprosjekter etter en OPS-modell.
  • Ett av de utvalgte prosjektene var E18 Grimstad – Kristiansand.
  • I OPS-modellen er det et privat selskap som får ansvaret for å prosjektere, bygge og finansiere, vedlikeholde og drive et veianlegg i 20-30 år.
  • Statens vegvesen gjennomfører planlegging og konsekvensutredning av veien, og kontrollerer at den blir levert til trafikanten som avtalt.
  • Det private selskapet får jevnlig betalt etter at veien er åpnet og gjennom alle årene selskapet har ansvar for denne.
  • Gjennom kontrakten avtales den årlige summen selskapet skal ha, og trekkmekanismer og bonusordninger er knyttet til hvordan veien fungerer og framstår.

I dag åpnes den fire mil lange motorveistrekningen mellom Grimstad og Kristiansand.

Byggingen har gått kjapt; kun tre år, tross fjell og juv, broer, kryss og tunneler.

Treigt

Saken er en annen for den nye E18-strekningen mellom Sky og Langangen som nå skal bygges.

Der skal det brukes tre år på 11 kilometer vei, som riktignok er tre meter bredere enn Agder-strekningen.

Prisen er også en del høyere per kilometer, med totalt 1,5 milliarder mot rundt 3,5 milliarder for Grimstad-Kristiansand. Det siste tallet inkluderer også drift og vedlikehold i 25 år.

Raskere med OPS

Forskjellen på prosjektene er at det første er såkalt OPS - Offentlig Privat Samarbeid, mens det andre er helt offentlig administrert.

OPS betyr at det samlede ansvaret både for bygging, finansiering, drift og vedlikehold overføres fra Statens vegvesen til en privat aktør, som da må bære risikoen ved kostnadsoverskridelser.

– Den erfaringen vi har hatt med tre OPS-prosjekter i Norge, viser at det går fra to og en halv til tre ganger så fort. Det gir også bedre trasévalg, sier informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS til Aftenposten.

– Vanskelig

Prosjektleder Jørn Rinde i Statens Vegvesen sier imidlertid at Sky-Langangen er en ekstra vanskelig utbygging på grunn av kupert terreng, ingen eksisterende anleggsveier og vanskelig bro- og tunnelkonstruksjon.

– Det er vanskelig å sammenlikne to prosjekter, sier han til avisen.

På Stortinget er regjeringspartiene mot videre OPS-prosjekter, mens opposisjonen er uenig.

Les også: Mot dobbel kapasitet på E18