Toyota Prius, ble lansert i tredje generasjon i fjor, og er blitt en storsuksess både i Norge og ikke minst hjemlandet Japan. (Bilde: Toyota)

Prius tar prisen

Toyota Prius solgte mest i Japan i 2009.

Hele 208.876 er solgt av tredjegenerasjonen av Prius etter at den ble lansert for salg i hjemlandet i mai.

Dette er første gang en hybrid topper salgsstatistikken, melder The truth about cars , som refererer til den japanske bransjeorganisasjonen JADAs tallmateriale (kun på japansk).

Knuste hybridkonkurrenten Insight

I mai meldte Honda at deres da nylanserte Insight toppet salgsstatistikken for april. Dette var første gang at en hybrid var mest solgt i landet som har sterke økonomiske insentiver for dem som ønsker å kjøpe hybrider og andre lavutslippsbiler.

Les også: Hybrid på topp for første gang

Men når hele året skulle gjøres opp, var det altså tredjegenerasjons Prius som tok salgsseieren. Foran Honda Fit (solgt under navnet Jazz i Norge), Toyota Vitz (Yaris i Norge) og Toyota Passo (solgt som Subaru Justy i Norge).

Honda Insight ble femte mest solgt i Japan i 2009 med 93.283 biler.

Priset også i Norge

Også i Norge har Toyota Prius hatt et meget godt salg. På tross av at bilen ikke ble lansert her til lands før august/september, ble det solgt 1.619 biler i 2009.

Det er femte mest i kompaktklassen, skriver VG som baserer seg på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Norges mest solgte nybil i fjor ble som vanlig VW Golf med 5.401 solgte biler.

Mens det kun finnes én japansk modell på topp 5-lista i Norge for 2009 (Toyota Avensis), gjør asiatisk bilindustri det desto sterkere i USA.

Ifølge NTB solgte asiatiske bilprodusenter for første gang flere biler (47,4 prosent markedsandel) enn de tre store amerikanske produsentene GM, Ford og Chrysler i det amerikanske hjemmemarkedet i fjor (44,2 prosent markedsandel).

Ruller ut ladbar Prius