Boretårnet på Statfjord A-plattformen ruver i bakgrunnen, mens både elever og lærere får omvisning. Den gamle plattformen har produsert olje siden 1979. Fra venstre: Maren Grindstad fra Teach First, lærer Oddvin Gaudestad, Ottar Sandvik Aas og Kristian Lans Syvertsen. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Helikopterdekket på Statfjord A er et utmerket venterom når helikopteret er forsinket. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Premieplattformen

  • Karriere

Statfjord A

  • Høyde: 270 meter
  • Vekt: Ca 600.000 tonn
  • Utplassert: 1979
  • Lagerkapasitet: 206.000 standard kubikkmeter olje (1,3 millioner fat)
  • Boligkapasitet: 206 mennesker


Statfjord-feltet

  • Nordsjøens største oljefelt
  • Oppdaget av Mobil i 1974
  • Operatør: Statoil
  • På grensen til britisk sokkel, ca. 180 km rett vest av Sognefjorden.
  • Vel 85% av feltet ligger på norsk side, resten på britisk side.
  • Blokkene 33/9 og 33/12.
  • Produseres av tre plattformer, Statfjord A, B og C.
  • I drift fra november 1979 og forventes å være i drift til ca 2020
  • Daglig produksjon, ca 470-480.000 fat olje (inkludert satelittfelt)
  • Produksjonsrekorden ble satt 16.januar 1987 da 850.204 fat olje ble produsert


– Da nærmer vi oss straks Statfjord A. Vi håper dere har hatt en behagelig tur i helikopteret. Lyden kommer gjennom øreklokkene og bryter med den melankolske musikken vi har hørt under helikopterturen fra Bergen Lufthavn, Flesland og 180 km rett ut i havet til Statfjord A, som også kalles “den gamle greker”. Fire forventningsfulle skoleelever trykker ansiktet mot vinduet og ser 650.000 tonn stål og betong ruve over den rolige Nordsjøen.

Avgang fra Bergen Lufthavn, Flesland. En drøy times helikoptertur senere venter stål, betong og salt sjø på Statfjord A.
Avgang fra Bergen Lufthavn, Flesland. En drøy times helikoptertur senere venter stål, betong og salt sjø på Statfjord A. Håkon Jacobsen

Den gjeveste premien

Til vanlige ville skoledagen akkurat vært i gang for Kristian Lans Syvertsen, Ottar Sandvik Aas og Einar Johan Ruud fra Mandal videregående skole og Christopher Storm Larsen fra Kristiansand Katedralskole. I stedet hopper de ut fra et helikopter på Statfjord A-plattformen, mens de ser ut som røde teletubbier i de store overlevelsesdraktene. 80 meter over Nordsjøen.

23.mai ble Statoils realfagspris delt ut i Bergen. I år var det fire vinnere, tre fra Mandal Videregående skole og en fra Kristiansand Katedralskole. I tillegg til et stipend på 15.000 kroner, var også en helikoptertur til Statfjord A en del av premien.

– Det er ikke hver dag en får både fly helikopter og besøke en oljeplattform, forteller Christopher Storm Larsen, som var alene om sin oppgavebesvarelse. Jeg tenkte at jeg skulle levere oppgaven alene slik at jeg slapp å dele pengepremien med noen, sier Larsen med et smil. Det er likevel mye mer spennende å se hvordan ting foregår offshore på en ekte oljeplattform, forteller han.

Elevene får omvisning i det enorme produksjonsområdet på Statfjord A. Fra venstre Ottar Sandvik Aas, Christopher Storm Larsen, Kristian Lans Syvertsen, Einar Johan Ruud, lærer Oddvin Gaudestad og Anne Karin Gilleshammer fra Statoil.
Elevene får omvisning i det enorme produksjonsområdet på Statfjord A. Fra venstre Ottar Sandvik Aas, Christopher Storm Larsen, Kristian Lans Syvertsen, Einar Johan Ruud, lærer Oddvin Gaudestad og Anne Karin Gilleshammer fra Statoil. Håkon Jacobsen

Juletre og ventiler

Plattformsjef Ola Olsvik tar imot gjestene i resepsjonen. Olsvik er en blid trønder, som blir litt strengere når han snakker om sikkerhet. Det gjør han ofte. Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet er gjennomgangsmelodien her ute. Infoen er interessant nok, men det er når prisvinnerne får trave rundt høyt og lavt på plattformen at de liker seg best. Boligdelen i den ene enden er nesten som en åtteetasjes kontor- og boligblokk på land. Langt mer spennende er produksjonsdelen midt på plattformen, et utrolig virvar av rør, ventiler og ratt. Dette er fabrikken som tar imot olje fra brønnen, skiller ut vann og gass og sender oljen og gassen til land gjennom rørnettet på havbunnen.

– Nå skal vi ta en titt på juletreet! Ann Karin Gilleshammer fra Statoil tar føringen og åpner de tunge dørene dypt inne i plattformen. Rør og ventiler i stål bøyer seg gjennom rommet i alle slags fasonger og farger.

Hun tegner og forklarer for både elever, lærere, journalister og andre som er med på omvisningen på plattformen. Det ser avansert og høyteknologisk ut, men plattformen kom i produksjon i 1979, så det er mer enn 30 år siden de fleste av disse ventilene og rørene ble installerte for første gang.

Utsikten fra Statfjord A er vidunderlig på klare dager. Til venstre er Statfjord C-plattformen. De små plattformene i bakgrunnen er på engelsk side av sokkelen og tilhører Brent-feltet.
Elevene får omvisning i det enorme produksjonsområdet på Statfjord A. Fra venstre Ottar Sandvik Aas, Christopher Storm Larsen, Kristian Lans Syvertsen, Einar Johan Ruud, lærer Oddvin Gaudestad og Anne Karin Gilleshammer fra Statoil. Håkon Jacobsen

Svarte alternativt om energi

Statoils realfagspris er en konkurranse hvor elever skal løse oppgaver i kjemi og fysikk. I år var det alternative energiløsninger som var tema, med et spesielt fokus på hydrogen og bioenergi som drivstoff. Som en del av Statoils “Morgendagens Helter”-program er målet å få ungdommer interessert i realfag. I år var det Kristian Lans Syvertsen, Ottar Sandvik Aas og Einar Johan Ruud fra Mandal videregående skole og Christopher Storm Larsen fra Kristiansand katedralskole Gimle som ble kåret til vinnere. Selv om flere av vinnerne kunne tenke seg en utdanningsframtid med teknologi, gjelder ikke det alle. Christopher Storm Larsen syntes oppgavene inspirerte til full innsats, men han vil ikke bli teknolog.

Prisvinner Christopher Gaudestad på helikopterdekket til Statfjord A. Normalt er ikke flammen fra fakkelen på plattformen like stor som dette, men på grunn av mottaksproblemer på gassterminalen St.Fergus i Skottland, var man nødt til å fakle noe av gassen midlertidig.
Prisvinner Christopher Gaudestad på helikopterdekket til Statfjord A. Normalt er ikke flammen fra fakkelen på plattformen like stor som dette, men på grunn av mottaksproblemer på gassterminalen St.Fergus i Skottland, var man nødt til å fakle noe av gassen midlertidig. Håkon Jacobsen
– Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin, noe jeg egentlig fortsatt planlegger. I utgangspunktet var jeg ikke så veldig interessert i alternativ energi, men interessen våknet mens jeg arbeidet med oppgaven. Når jeg først skriver om noe som engasjerer, kan jeg raskt fylle flere sider, sier Christopher.

Det ble også tid for en tur på helikopterdekket på plattformen. I nydelig vær var utsikten til naboplattformen Statfjord B svært god.
Det ble også tid for en tur på helikopterdekket på plattformen. I nydelig vær var utsikten til naboplattformen Statfjord B svært god. Håkon Jacobsen