Porselensfat fikk designpris

Utmerkelsen ble delt ut under Designdagen i Oslo. I juryens kjennelse står det at Figgjo Form 1 2 3 er estetisk overbevisende, har elegant linjeføring, og framstår som enkel, harmonisk og tidsriktig.

– Dette hadde jeg ikke ventet. Vi er jo nybegynnere i forhold til de andre nominerte. Prisen er en viktig anerkjennelse, og vi skal bruke hedersprisen i vår markedsføring, sier Figgjos administrerende direktør Per Arne Jensen.

Fatserien er designet av Figgjos industridesigner Jens Olav Hetland. Den nye grafiske profilen er designet av Anne Marit Brenden fra Scandinavian Design Group. Andre nominerte til hedersprisen var Håg og Postens frimerketjeneste.

Mange priser

Klassikerprisen for god design ble delt ut i tre kategorier. Her er vinnerne:

Grafisk design: Hågs logo, designet av Bruno Oldani.

Kunstindustridesign: Helle fabrikkers kniv Nying’en, designet av Tom Bernhard Indergaard.

Møbeldesign: Bordet Collage fra Stokke Gruppen, designet av Poul Christiansen, Boris Berlin og Lars Mathiessen fra det danske selskapet Komplot Design.

Prisen Unge Talenter gikk til Eivind Halset for trehjulsmotorsykkelen Derbi Stealth, og Wenke Fossen for en rentbrennende ovn. Brit Bakken og Norway Says fikk hederlig omtale.

I tillegg ble fikk 46 produkter utmerkelsen Merket for God Design.