Ruter-sjef Bernt Reitan deler data med Google og Gule Sider for å gjøre kollektivtransporten mer tilgjengelig. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Slik kan du reise fra Majorstuen til Teknisk Ukeblad. (Bilde: Skjermdump)

GOOGLE MAPS

Planlegg bussturen med Google

Ruter deler data med Google og Gule Sider.

Ruter har gjort sine data tilgjengelige for blant annet Google Maps.

Det betyr at du kan bruke Google Maps som reiseplanlegger i Oslo og Akershus.

Systemet er tatt i bruk i 800 byer i verden over, blant annet London, New York og Tokyo. Til nå er det kun Stavanger som har hatt samme muligheter.

Les også: Apple satser på innendørs navigasjon

Lager reiserute

Når du søker etter en veibeskrivelse mellom to steder i Oslo-området, får du mulighet til å velge "Med offentlig transport". Da får du oppgitt alternative reiseruter og hvor lang tid dette vil ta.

I den nye tjenesten kan du velge om du prioriterer få overganger eller kort gangavstand. Du kan også velge foretrukket transportmiddel.

– Ruter ønsker å gjøre det lettere å reise kollektivt og derfor er vi glade for å kunne bidra med våre data til andre aktører som også jobber for å gjøre kollektivtrafikken enda lettere tilgjengelig for de som reiser med oss, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i en pressemelding.

Reiseplanleggeren kan brukes både på web og mobilapplikasjonene til Google.

Gule sider med alternativ

Nylig lanserte Gule Sider tilsvarende tjeneste. De har imidlertid laget en ruteplanlegger for kollektivtransport for hele landet.

– Med den nye funksjonen kan du finne raskeste kollektivrute fra der du er og til blomsterbutikken på Majorstuen, eller til kjæresten din i Mosjøen. Vi er glade for å være de første som lanserer denne typen integrerte søk, og tror det vil være svært nyttig for brukerne våre, forteller Håvard Skaug, leder for Gule Sider i Norge i en pressemelding.

Gratis data

Ruter og Trafikanten har tilbudt sanntidsdata gratis til programutviklere siden 2006. Men frem til mars 2011 stilte Ruter krav om at dataene ikke skulle brukes til kommersielle formål eller i betalingstjenester.

Dette snudde etter at at det kom politiske signaler om at krav til gratistjenester kunne være et hinder for å utvikle gode tredjepartsløsninger, ifølge Ruter.

Dermed ble dataene frigjort til kommersielle formål fra 22. mars 2011.

Les også:

Oslo har blant de verste ettermiddagsrushene i Europa  

Google bøtelagt for datasnoking

Så mye er reisetiden din verdt