Penger av folks besettelse

  • ikt

Nedturen i internettbransjen de siste fire månedene med mannefall blant video-på-nett-selskapene, har ikke skremt entusiastene. James Newcomb, fargerik styreleder og grunnlegger av Indiqu i San Diego, er like sterk i troen. Hans resept er å appellere til folks appetitt på underholdning og spill.

- Vi skal lage penger ut av folks besettelse, sier han. Og da må det nytenking til

- Folk vil ikke ha det samme på mobiltelefonen som på TVen, sier han. Indiqu lager alternativ underholdning på mobiltelefonen.

I løpet av en atten måneders periode har Newcombs lederteam fartet verden over og snakket med mobiloperatørene. Selskapet, som blant andre har finske Sonera på eiersiden, skal ikke selge programvare eller innhold til forbrukerne, men inngå avtaler direkte med opertaørselskapene.

Indiqu skal samle og levere innhold. Forretningsmodellen er at de legger til rette innholdet fra mange leverandører til mobilplattformen og tar en kommisjon på 6 prosent. Ifølge Newcomb er de klar i 60 land.

Med amerikansk beskjedenhet sammenligner han sin virksomhet som et pionerarbeid der en nykommer tar opp kampen med de etablerte, slik Fox gjorde med de store kringkastingsselskapene på underholdning, CNN på nyheter døgnet rundt og MTV på musikk. Den samme utviklingen venter Newcomb på mobilfronten, tilbudet vil bli delt opp i ”livsstilskanaler”.

Ikke uten grunn

Richard S. Siber, direktør for mobilløsninger i Andersen Consulting, gir støtte til optimismen. Ikke minst ved å vise til Japan der I-mode har tatt helt av. Resten av mobilverdenen måper og selv den japanske mobiloperatøren som startet det hele for halvannet år siden er overrasket over hvor raskt folk har tatt i bruk internettelefonen med fargeskjerm, og kontinuerlig internettilkobling.

- NTT DoCoMo ventet 17 millioner brukere i 2005, de vil nå det tallet allerede i utgangen av i år. Det er utrolig, sier han. DoCoMo får trolig en omsetning på fire milliarder dollar på I-mode i år.

Siber blåser nærmest av skeptikerne til video og spill på mobiltelefonen. Slike som teknisk direktør Jacob Christfort i Oracle Mobile som tror mer på informasjons- og nyttetjenester.

Siber er ingen tviler

- Jer er veldig for mobil video. Ikke nødvendigvis i en liten mobiltelefon, men i en annen type PDA (forkortelse for små bærbare datamaskiner som Palm). Jeg ville gladelig betale for muligheten for å se familien når jeg er på farten. Eller kunne se en film når jeg må vente på et forsinket fly. Eller kunne sjekke om vannrørene i huset er frosset, sier han.

Antall mobiltelefoner/PDAer med internett er ventet å passere antall PCer i 2004. Siber peker på fem viktige drivere for vekst i mobilt internett.

- Personalisering (det du vil når du vil)

- Sende meldinger til hverandre (instant messaging)

- Video (egne bilder og bestille film)

- Spill og gambling (heteste område i Japan)

- Lokaliserte tjenester (beste tilbud fra nærmeste restaurant)

En forretningsmodell kan ifølge Siber være at en mobilbruker finner frem til en restaurant via mobiltelefonen, ringer restauranten og bestiller bord.

Restaurantregningen på 100 dollar deles med 96,5 dollar til restauranten, en dollar til operatørselskapet, en dollar til telefonprodusenten, en dollar til tjenesteleverandøren og en halv dollar til den som ordnet avtalen.

Video på mobilen trenger ikke være så langt unna. Japan iverksetter 3 G neste år. I USA har selskapet PacketVideo med kontorer i San Diego og Los Angeles klar MPEG4-løsninger som kan overføre video i alle hastigheter fra dagens 9,6 kbit/s til tredjegenerasjons 2 Mbit/s.

- Vi har gjennomført tolv tester på tre kontinenter, sier John McGranty i PacketVideo. Selskapet har 270 ansatte og samarbeid med en rekke mobilselskaper og underholdningsselskaper, deriblant Sprint PCS og Warner Bros. i USA.

Den globale kampen

Mobilutviklingen skjer nå i tre ulike markeder: Europa med GSM, Japan med i-mode og USA med en rekke forskjellige standarder. Amerikanerne har vært litt flaue over den trege mobiltelefonutviklingen i USA sammenlignet med Europa og Japan. Det er i ferd med å snu.

- USA ligger et par å etter de andre når det gjelder anvendelser og prising, men de amerikanske operatørene ligger ikke bak når det gjelder lokaliserte tjenester og kabelbasert internett. Mobiloperatørene her har fordelen av å lære av de andre, sier Siber som tror tredjegenerasjons mobiltelefoner vil skape globale markeder for første gang.

Andersen Consulting har i sine analyser spådd en kraftig konsolidering av mobilbransjen i USA de neste fire årene. Dagens syv fasttelefonoperatører, 12 mobiltelefonoperatører og utallige internettoperatører vil bli tre superoperatører som dekker alle tre områder.

- Det blir en kamp om hvem som kan levere de beste tjenestene og det beste innholdet, sier Siber som svarer slik på når vi får en tilsvarende fusjon mellom teleselskap og innholdsleverandør som vi har sett med AOL/Time Warner og Vivendi/Segram (Universal Studios):

- Jeg ville spekulere i at være uvanlig om det ikke ble et ekteskap mellom en innholdsleverandør og en mobiloperatør, sier Siber.