HARØYSUND 2007: En ansatt på IPS-terminalen i Harøysund studerer restene av sjarken "Skarbak" som kolliderte med tankeren "Doris" utenfor Bud i Romsdal. (Bilde: Ødegaard, Rolf Jarle)

På kollisjonskurs

  • Industri

På tre år har det vært 54 kollisjoner mellom skip i Norge.

103 skip grunnstøtte i fjor, og tallet er på vei oppover, skriver Bergens Tidende.

Vil rydde opp

Nå har Sjøfartsdirektoratet fått nok av slike hendelser. Torsdag møtte de næringen for å finne ut hva man kan gjøre.

– Vi diskuterte dette ganske inngående, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude.

Direktoratet vil nå gå gjennom en rekke av hendelsene sammen med aktørene for å få svar på hvorfor uhellene har skjedd.

FUNGERER: Sigurd Gude er fungerende Sjøfartsdirektør inntil den nyansatte direktøren Olav Akselsen er på plass etter Stortingsvalget til høsten.
Direktoratet vil nå gå gjennom en rekke av hendelsene sammen med aktørene for å få svar på hvorfor uhellene har skjedd. Fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude. Sjøfartsdirektoratet

Møter én og én

– Vi skal nå sette oss ned sammen med de ulike bransjeorganisasjonene og gå gjennom årsaksforholdene, sier Gude.

Han mener det er ulike utfordringer for passasjerbåter, fiskebåter og fraktefartøyer. Derfor vil de holde møter med en og en bransjeorganisasjon. Gude lover reaksjoner dersom det er forekommet brudd på reglene.

– Ja, da blir det overtredelsesgebyr, sier Gude.

– For dårlig kontroll

Norsk Sjøoffisersforbund er usikker på om disse møtene vil føre til noe konkret, selv om direktoratet lover gebyrer hvis de finner at loven er brutt.

– Da høres dette bra ut, og vi får vel tro på det, sier Bjørn Haave i Norsk Sjøoffisersforbund.

Han mener imidlertid at Sjøfartsdirektoratet ikke har vært flinke nok til å sjekke om sjøfolk faktisk overholder hviletidsreglene. Haave mener manglende hvile er en vanlig årsak til kollisjoner og grunnstøtinger.

– Stiller ikke nok krav

– Direktoratet fastsetter en minimumsbemanning og overlater til rederiene å sørge for at hviletidene overholdes. Men direktoratet har også ansvar for å stille et minimum av krav til sikkerhet. Det har de ikke gjort, etter vår oppfatning, sier Haave.

Sjøfartsdirektøren er ikke umiddelbart enig i at han har gjort for lite for å sjekke hviletidene.

Rederiets ansvar

– Man kan alltid stille spørsmål ved det. Det vi ser på når vi er om bord, er at alt er i orden. For å se om hviletiden er korrekt må du ta frem skipets dagbok og sjekke. Det er litt mer komplisert og tar mye tid. Der har vi kanskje brukt for lite tid, sier Gude.

Han mener direktoratet prøver å gjøre så brede inspeksjoner som mulig, og at de ikke bare kan se på en enkelt ting som hviletid.

– Og det er faktisk rederiet som er ansvarlig for at arbeids- og hviletider er overholdt. Det er ikke like enkelt som det kan høres ut å gjøre en dyptpløyende undersøkelse av hvordan dette blir praktisert, sier Gude.

FAGERSTRAND, NESODDEN 20081123: Oljelenser og bergingsfartøyer rundt Crete Cement hvor nødlossingen av olje var godt i gang søndag. Sementskipet havarerte onsdag, etter en grunnstøting i Oslofjorden utenfor Fagerstrand. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Økonomisk problem for rederne 2008: Nødlossing av olje fra skipet Crete Cement, som gikk på grunn i Oslofjorden utenfor Fagerstrand. Solum, Stian Lysberg

Økonomisk problem for rederne

– Vi har ikke oversikt over hva som var årsaken i de tilfellene vi snakker om her. Hvis alle sovnet på vakt, så bør vi se nærmere på dette. Det bakenforliggende må vi gå dypere inn i, sier direktør Siri Hatland i Fraktefartøyenes Rederiforening.

Hun er en av dem som skal sette seg ned sammen med Sjøfartsdirektoratet.

Blant hennes medlemmer har det vært 52 grunnstøtinger i perioden 2005 og frem til februar i år. Hatland sier at disse grunnstøtingene sjelden fører til tap av liv eller større miljøutslipp.

– Dette er først og fremst et økonomisk problem for rederiene, sier Siri Hatland.

Ny kampanje i høst

Sjøfartsdirektoratet vil til bunns i de mange hendelsene, og utelukker ikke at noen av dem kan skyldes brudd på hviletidsreglene.

– Det kan godt være at en feilnavigasjon egentlig skyldes brudd på hviletiden, men som ulykkesårsak er den ikke oppgitt. I papirene står det gjerne bare feilnavigasjon. Det kreves en del arbeid for å finne ut av dette, sier Gude.

– Vil dere gjøre flere og grundigere kontroller av om folk overholder hviletidsreglene?

– Vi skal ha en kampanje mot både lastebåter og passasjerbåter til høsten, lik den vi hadde mot sjarkflåten i år. Vi går ut med en sjekkliste som vi gjør kjent for næringen, slik at de er forberedt på hva vi vil fokusere på, sier Gude.