IT

Overvåker dårlige nettbanker og portaler

OVERVÅKER BRANSJEN: Even Hovde Touch Technology vil gi produkt- og administrative ledere faktainformasjon for å kunne gjøre netttjenestene enda bedre. På bildet ser du noen navn på bedrifter som sliter med realtivt mye nedetid.
OVERVÅKER BRANSJEN: Even Hovde Touch Technology vil gi produkt- og administrative ledere faktainformasjon for å kunne gjøre netttjenestene enda bedre. På bildet ser du noen navn på bedrifter som sliter med realtivt mye nedetid. Bilde: Trond Heggelund
Trond Heggelund
29. okt. 2007 - 07:01
Vis mer

Du kjenner deg sikkert igjen; når du skal logge deg på nettbanken eller utføre en tjeneste på en nettportal så får du ikke logget deg på.

Dette skjer selvfølgelig når du mest trenger å overføre penger eller skaffe deg informasjon om en spesiell ting. Det er utrolig irriterende og dette dukker opp i bakhodet neste gang du får tilbud om å bytte nettbank eller nettjeneste-leverandør.

Forbedre tilgjengeligheten

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer sliter store medlemsorganisasjoner som Bokklubben og Bokkilden med uakseptabelt mye nedetid, noe som er overraskende ettersom de legger stadig mer av kundekontakten via sine forskjellige nettportaler.

– Selv om de fleste norske nettbanker og nettportaler har en relativ høy oppetid, så er det faktisk mange kjente og store bankkonsern, offentlige nettsteder og nettbutikker som sliter med uakseptabel nedetid. Vår overvåking av nettstedene – eller monitorering – går ut på å forbedre den kundeopplevde tilgjengeligheten av nettstedet eller tjenesten, sier Even Hovde som er daglig leder i Touch Technology.

Blir pinget

Opptiden til aktuelle nettbanker eller nettportaler blir kontinuerlig målt ved at serverne deres blir pinget av serverene som driver monitortjenesten til Touch Technology. Det nystartete selskapet overvåker internett portaler, wap-portaler, IP-telefoni, chat, databaser og applikasjoner.

Noen av verstingene har responstid på 60 sekunder, noe som er veldig mye sammenlignet med bransjestandard som er på rundt 15 sekunder.

Even Hovde er opptatt av at Touch Technology skal være kundens venn og samarbeidspartner. Målet deres er i korthet at de ønsker at kundene skal få dokumentasjon for bedre styring av tjenester og virksomhet.

Konkurrentovervåking

– Selv om vi fortløpende overvåker kundens internettportaler så blir de spesifikke resultatene av overvåkingen mellom selskapet og kunden. Vi gir beskjed om resultatene via e-post eller SMS ved nedetid slik at dette raskt kan repareres. Vi gir dessuten rapport per uke og per måned, sier Hovde.

Den nye overvåkingstjenesten er først og fremst en støtte for ledelsen, produktansvarlig og kundesenter. Touch Technology har allerede sett at overvåkingsresultatene har gitt refusjon på driftskostnader hos tredjepart.

– Noen av våre kunder bruker den også for konkurrentovervåking, men det er ikke noe vi tar stilling til, sier Even Hovde.



Telekomaktør på vei inn

I dag eies Touch Technology av Even Hovde og Mattias Lindstedt, begge er også sentrale i konsulentselskapet Infostrada. Even Hovde er oppført som styreleder og Andre Evensen som varamedlem i Touch Technology.

En større aktør i telekombransjen er etter det Teknisk Ukeblad erfarer på vei inn i selskapet på eiersiden. Daglig leder Even Hovde vil overhodet ikke kommentere dette.











Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.